Page 106 - NTNU2060

Basic HTML Version

utviklingstrekk ulikt, og gir dermed forskjellige fremtids-
bilder som resultat. NTNUs videre utvikling vil nok bygge
på elementer fra alle perspektivene, men som drøftet i
kapittel 4, noen av de utviklingstrekkene vi ser i dag vil ha
større betydning for NTNUs veivalg enn andre.
NTNU vil, både i nær og fjernere framtid, ha behov for en
campus som fremstår som attraktiv i sin tid, både som
studiested og som arbeidsplass. Campus må støtte opp
under NTNUs målsetting, og være et sted der mennes-
ker med mange typer kunnskap og erfaring kan møtes,
arbeide, lære, utfordres og utvikles.
De fire utviklingsperspektivene beskriver
mulighetsrom-
met
for strategiske valg av aktuelle campusløsninger for
NTNU.
Mulighetsrommet for strategiske valg og graden av påvirk-
ning kan illustreres gjennom figuren på neste side (den
Heijer 2011). Grunnlaget for denne figuren er scenario-
planlegging, brukt som et verktøy for å identifisere strate-
giske valg vedrørende campusutvikling. Mulighetsrommet
er vurdert langs to akser;
1) i forhold til hvilke påvirkningsmulighet institusjonen
(strategisk ledelse) har gjennom ulike valg og tiltak og
2) hvilken effekt ulike valg og tiltak har på utviklingen
av campus.
Noen av de faktorene som ifølge den Heijer har størst
påvirkning på campuser:
• Nye utdanningsmodeller, læringsformer og endring av
arbeidsmåter innen forskning og utvikling
• Deling og sambruk av bygninger og infrastruktur
(fasiliteter) med eksterne aktører som (SINTEF, andre
forskningsmiljø og arbeidslivet utenfor NTNU)
• Utvikling av egne ledige tomtearealer
• Samarbeid med lokale myndigheter og andre lokale
miljø (næringsliv og offentlig forvaltning)
• Krav og forventninger fra studenter og ansatte uttrykt
gjennom kundetilfredshet (som hos oss vil være
kartlegging av studenttilfredshet
og arbeidsmiljøundersøkelser).
• Lokal og regional utviklingspolitikk.
Denne ill
effekt av
utdanning
høyskoler
samme s
Samtidig
represen
vikling.
Figuren il
prioriterin
vikling
. N
litikk, dem
eller inge
vikling er
VURDERI
Vi har i fo
vi ser som
perspekti
er en vide
samling a
svakhete
er beskre
hvordan d
planmess
potensial
perspekti
funnsutvi
I Visjonsp
tive løsnin
på idé-/sk
Per Knud
for de tre
elle for vi
I Visjonsp
komme m
til grunn
som vil bl
er basert
faktorene
Dragvoll med nytt læringssenter og planlagte områder for boliger
og næringsvirksomhet