NTNU - RAPPORT VISJON 2060
MULIGHETSROMMET
VURDERINGSKRITERIER
VURDERING AV AKTUELLE LØSNINGER
ANBEFALINGER
7 •
Strategiske valg for NTNUs campusutvikling
MULIGHETSROMMET
Arbeidet med visjonsprosjektet gir et grunnlag for å ta
strategiske valg ommulige campusmodeller som opprett-
holder og videreutvikler NTNUs egenart og samfunnsopp-
drag. I dette arbeidet har vi vektlagt å kartlegge og vurdere
hvordan NTNU kan videreutvikles til et internasjonalt
fremragende universitet.
Vi har spesielt lagt vekt på at for å lykkes, må NTNU og
studiebyen Trondheim
• være attraktiv for studenter og ansatte
• løse samfunnsoppdraget
• ha fleksible campusløsninger for fremtidige endringer
• utvikle bærekraftige campusløsninger
• ha areal for mangeartet eksperimentell virksomhet
• ha arealer tilrettelagt for fremtidens nye
lærings- og arbeidsformer
• ha en campus med effektiv kommunikasjon
• sikre et godt studie- og arbeidsmiljø
Sentralt i kartleggingen har vært å utrede og vurdere hva
som påvirker utviklingen av universitetene i et internasjo-
nalt perspektiv. Dette gjelder kartlegging av utviklings-
trekk som kan påvirke høyere utdanning og forsknings-
institusjoner framover. Sentralt i dette er EUs fokus på
«det bærekraftige kunnskapssamfunnet», og målet om
å utløse synergier innenfor «kunnskapstriangelet», som
utgjøres av forskning, utdanning og innovasjon.
Et annet hovedaspekt i vårt utredningsarbeid har vært å
kartlegge de endringene som både har skjedd og som vil
prege framtiden gjennom utviklingen av nye undervis-
ningsformer og læringsmiljø. Det omfatter alle endringer
innen forskning, utdanning og innovasjon basert på digital
og teknologisk utvikling, inkludert virtuelle læringsmiljø.
Hvordan studenter, professorer og forskere arbeider i det
daglige, endres. Med det forandres også behovene for
undervisningsrom, kontorer, laboratorier og verksteder.
Disse end
sene for d
De tradis
bygninge
studenter
samarbe
forskere.
med mul
arbeid og
Universit
for dem s
duelt arb
viktig at b
der en ha
lom stude
det er tet
nyskapin
Som grun
utvikling
scenariot
velser av
punkt i kj
og drivere
fram inne
for en bes
hvilke kon
vikling ve
både i næ
som frem
og som a
målsettin
typer kun
utfordres
Vi har pri
VEKST, E
spektiven