Previous Page  31 / 116 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 116 Next Page
Page Background

31

Longyearbyen står overfor store endringer nå som kulldriften gradvis legger ned. Med ønske om

å opprettholde norsk suverenitet ser man etter nye næringer. Det jobbes med å starte folkehøyskole i

Longyearbyen. Skolen vi gi helårs arbeidsplasser og tilføre Longyearbyen en aldersgruppe som er svakt

representert.

IetliteogskjermetsamfunnsomLongyearbyenerdetviktigatstoreinvesteringerkommerlokalbefolkningen

til gode. Skolen vil huse nyetablerte Longyearbyen Kunstnerverkstedet, knytte seg på kyststien som

planlegges forbi skolen og invitere lokalbefolkningen inn på foredrag og til caféen. Om sommeren kan

skolen brukes som vandrerhjem for turister. Å tegne en skole som inviterer til sambruk har vært i fokus.

Sjøskrenten er et område som skal transformeres fra lager og industri til bolig og næring. Folkehøyskolen

vil være starten på utviklingen av området. Skolen legger seg i krysningspunktet mellom to funksjoner og

landskapsrom og binder området sammen. Dette har vært viktig for utformingen av bygget.

Svalbard slipper ut mer CO2 per innbygger enn noe annet sted i verden. Elevene skal lære om bærekraft

i praksis og med sin synlige plassering kan skolen demonstrere en mer bærekraftig tilværelse i Arktis.

Skolen veksthus fungerer som lanterner som lyser opp skolen og gir bygget karakter.