Page 53 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

51
4 Brukermedvirkning
Et viktig anliggende i denne studien har vært å studere brukernes erfaringer med og
opplevelser av brukermedvirkning. Det er hevdet at økt brukermedvirkning er en
forutsetning for likeverdige tjenester, og innebærer at brukerne tilføres økt innflytelse
og makt slik at de bedre settes i stand til å være med på å finne løsningene (Ingebretsen
og Nergård 2007). De siste årene har man sett et økt fokus på empowerment, en
tankegang som bryter med tradisjonell problemløsning der «eksperten» finner løsninger
på «klientens» problemer. Fokus på empowerment er særlig viktig overfor
brukergrupper som har en annen erfaringsbakgrunn tilknyttet brukermedvirkning enn
det som er gjengs i majoritetsbefolkningen. Ifølge Slettebø (2008) har ikke medvirkning
bare en verdi i seg selv, men kan også gi gode resultater. I en gjennomgang av 16 større
forskningsprosjekter i England konkluderte man med at foreldres medvirkning i
barnevernet vanligvis gir bedre resultat for både barn og foreldre (Department of Health
1995 s. 37 og 51; opcit).
Gjennom vårt datamateriale kommer det tydelig frem at brukermedvirkning og
involvering er viktige elementer, og hvorvidt brukerne har en positiv eller negativ
helhetsopplevelse henger ofte sammen med informasjon, medvirkning og
medbestemmelse (Slettebø 2008).
4.1
Informasjon som grunnlag for medvirkning
Mange av våre informanter, både voksne og barn, ytret at de synes barnevernet ga dem
for lite informasjon. Blant de voksne var det flere som ikke hadde informasjon om
gangen i en barnevernssak, hvordan barnevernet jobber og hvilke rettigheter de har,
blant annet tilknyttet innsyn i dokumenter. Eline har hatt kontakt med barnevernet i
mange år og har barn som bor i fosterhjem. Hun er en av mange brukere som snakker
om manglende informasjon, og hun uttrykte:
Jeg får alt for lite informasjon, sånn har det vært hele veien, fra starten av. Jeg får
alt for lite informasjon nå også, jeg vet ingenting. De lover at jeg skal få mer
informasjon, men dette har jeg ikke fått
(Eline).
Blant familiene hvor barnevernet har overtatt omsorgen for barna er opplevelsen av
mangelen på informasjon spesielt tydelig. Flere forteller om manglende informasjon om
gangen i en fylkesnemndssak, om plasseringsalternativer for barnet og informasjon om
barnet etter flytting. Sitatet under fra Minna er et eksempel:
Jeg får så lite informasjon fra barnevernet hele tiden. Jeg vet egentlig ikke hvorfor
barna ikke kan bo hjemme. De mener at jeg ikke er habil til å ha barna, men jeg vet