Page 45 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

43
fosterhjem og da han ble spurt om han vet hvorfor barnevernet er hos hans familie på
tilsyn forklarer han:
Nei, de sa aldri hvorfor de skulle snakke med meg. De spurte bare spørsmål. Det var
ikke særlig mye de spurte om heller egentlig. De har aldri spurt meg om mamma
drikker. Har ikke fått hørt noe om hvorfor de egentlig er her. Spesielt nå på slutten
har jeg ikke skjønt hvorfor de er her. Når barnevernet kom inn i familien ble jeg litt
sjokkert og lurt på hvorfor. Jeg lurte på om jeg kom til å ende opp i fosterhjem
(Emil, 15 år).
Han forteller at det stort sett går greit at barnevernet er på tilsyn, samtidig som han
understreker at for han virker det som barnevernet ofte bare er på utkikk etter det
negative:
En gang kom barnevernet helt random uten å gi beskjed. Vi hadde ingenting å si, og
det tok de som et problem. Det er litt irriterende at de kan ta det som et problem at
vi ikke har noe å si
(Emil, 15 år).
Som illustrert i sitatet fra Emil er det viktig at også barna er informert om formålet med
tilsynet og hva dette handler om, slik at de blir trygge på situasjonen.
3.2 Koordinering av tiltak
Et av tiltakene som er ment å benyttes til koordinering og samarbeid er
ansvarsgruppe
.
Ansvarsgruppe kan i stor grad defineres som en metode for samarbeid eller et
«administrativt tiltak» (Backe-Hansen i Reegård, Backe-Hansen, Grønningsæter og
Hagen 2010) i større grad enn som et tiltak direkte rettet mot barn og foreldre.
Målsetningen er å ansvarliggjøre flere tjenester og koordinere tjenestene, noe som kan
være et ledd i å sikre barn og foreldres brukermedvirkning (Havnen og Iversen 1996).
Omfanget av ansvarsgruppe kan si noe om hvordan barnevernet samarbeider med
andre tjenester rundt barn med omfattende hjelpebehov.
Flere av familiene som har deltatt i denne undersøkelsen mottar tiltak eller er i kontakt
med flere instanser, både BUP, PPT, sykehus, lege, skole, barnehage og så videre. Selv om
en del mottar tiltak fra flere instanser oppgir flere av brukerne at det er få tverrfaglige
møter og lite koordinering av tiltak. Flere savner dialog på tvers av instansene og en mer
helhetlig tilnærming til utfordringene i familien. Kristin, som er stemor til en gutt med
hjelpetiltak i hjemmet, fortalte dette:
Det er lite samarbeid rett og slett. Lite tverrfaglig, er det ikke det de sier? Hvis det
hadde vært bedre koordinering så hadde vi slippet å forklare alt om og om og om og