Page 37 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

35
de hadde fått hjelp som de følte var til nytte, men også at de følte de var blitt tatt på
alvor, respektert og lyttet til.
2.4 Barnevernet som en positiv katalysator
Hilmar er en av de som selv har tatt kontakt med barnevernet for å få hjelp i hjemmet. I
samråd med sin kone som da var syk tok han kontakt med barnevernet for å få råd og
hjelp til å takle en utfordrende hjemmesituasjon. Hilmar er fornøyd med den hjelpen de
har fått:
Det beste jeg har fått fra barnevernet er en alliert! En alliert som har hjulpet meg til
å forstå at alle – inkludert foreldrene – vil få det bedre med oppfølging fra
barnevernet!(…) At vi har fått bevegelse i saken og fått ting på gli. At de har hjulpet
til selvhjelp (...) Og dessuten har barnevernet gjort at ulike fagfolk nå snakker
sammen – og det er første gang i vår historie. Det har kommet mye godt i gang… for
oss har det fungert som en katalysator
(Hilmar).
Flere av brukerne har, i likhet med Hilmar, fått hjelp indirekte gjennom barnevernet. De
har for eksempel fått hjelp til å ta kontakt med psykolog, familiekontor eller konfliktråd.
Slik har kontakten med barnevernet virket som en katalysator for videre hjelp.
2.5 Oppsummering
Det går frem av materialet at mange av brukerne ikke synes de får tilstrekkelig
informasjon hverken i forkant av eller i det første møtet med barnevernet.
Samtidig viser data at mange trenger hjelp til å nyansere det medieskapte bildet
av at «barnevernet tar fra deg barna», og at de som får god informasjon stiller
med en mer åpen og positiv holdning i sitt første møte.
Tydelig og rikelig informasjon om bekymringsmeldingen og barnevernets
arbeidsmetoder i første møte er viktig. Det første møtet mellom bruker og
barnevernet danner i stor grad grunnlaget for hvordan samarbeidet og
relasjonen blir i fortsettelsen.
Flere av brukerne (også de som selv har tatt kontakt) opplever
undersøkelsesfasen som negativt fokusert og ensidig (lite dialog). Noen føler seg
også forhåndsdømt og lite respektert. Flere av brukerne mener barnevernet kun
fokuserer på det negative og slik gir et feilaktig bilde av situasjonen i sin helhet.
Hyppig skifte av saksbehandlere er uheldig og fører til lite kontinuitet, tap av tillit
samt store utfordringer i å bygge opp en god relasjon
Et godt samarbeid mellom bruker og saksbehandler henger ofte sammen med
relasjonen og hvorvidt brukerne opplever at de blir møtt med respekt.