Page 19 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

17
på hva barnet har å si
2
. Slik har det også, ut fra et barnerettslig ståsted, vært viktig å
inkludere informasjon fra barn og unge i evalueringen. I utgangspunktet forsøkte vi å
rekruttere barn fra 10 år og eldre. For å intervjue barn under 16 år har vi også innhentet
samtykke fra den ene eller begge foreldrene som har foreldreansvar. Dette gjelder også
for barn som er plassert i fosterhjem. I tillegg har barna selv samtykket til deltakelse i
undersøkelsen etter gjennomgang av eget informasjonsskriv til barna. Vi har også
intervjuet foreldre til barn under 10 år, da også deres erfaringer er viktige for
evalueringen.
1.2 Etisk vurdering
Det er en tommelfingerregel i all forskning som involverer sårbare grupper at man bare
skal bruke disse som informanter når den kunnskapen man søker ikke kan finnes andre
steder (Kvale 2001). Barn og unge er en gruppe der særskilte sårbarhetsbetraktninger
er relevante. Temaet barnevern er også potensielt følsomt. Samtidig har vi vurdert at de
aktuelle problemstillingene er av en art der det er viktig at disse informantene kommer
direkte til orde.
Vi har foretatt de forskningsetiske overveielsene i samarbeid med Norsk
Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste (NSD) og følgende prinsipielle aspekter er tillagt
særlig vekt: 1) at informantene er informert om prosjektets mål og hensikt, 2) at
informantene er informert om at deltakelse er frivillig og at man til enhver tid har rett til
å trekke seg, 3) at all informasjon blir behandlet fortrolig og at intervjuer har
taushetsplikt, 4) at resultater blir formidlet i anonymisert form og 5) at informanten må
gi informert samtykke til å delta.
Informert samtykke til frivillig deltakelse i undersøkelsen har blitt innhentet i tråd med
forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap (Forskningsetiske komiteer
2006) og med retningslinjer for inklusjon av barn i samfunnsvitenskapelig forskning
(Backe-Hansen 2009). Vi har også benyttet tolk i de tilfellene dette har vært nødvendig.
For øvrig følger prosjektet barndomssosiologiske faglige anbefalinger for forskning med
barn, i tråd med Morrow og Richards (1996) som særlig vektlegger fokus på at barn og
unge har en annen kompetanse og erfaringsbakgrunn enn voksne, og at de ikke er
myndige. Dette har implikasjoner for hvordan man informerer om prosjektet og
hvordan man ber om samtykke. Det understrekes også hvordan forsker som tolker og
behandler data må være bevisst sin egen maktposisjon og voksnes definisjonsmakt.
2
For videre redegjørelse vises til Ot.prp. nr. 29 2002-2003, kpt. 5,
Synliggjøring av barnekonvensjonen
artikkel 12 – respekt for barnets syn
.