Page 14 - Foreldre og barns erfaringer i m

Basic HTML Version

12
Informasjon om og kjennskap til dagens barnevern
Mange av brukerne i undersøkelsen hadde et negativt bilde av barnevernet, men mange
forteller at de gjennom sin kontakt med barnevernet har endret syn på hva
barneverntjenesten kan bidra med. Flere av brukerne understreker at de er positivt
overrasket over den hjelpen de har fått, og at de ikke visste at barnevernet kunne bidra
slik de har gjort. På bakgrunn av dette har vi foreslått at det bør gjøres en innsats for å
nyansere det medieskapte og stigmatiserende bilder av barnevernet, at det bør
fokuseres i større grad på barnevernet som "positiv katalysator" og at råd og veiledning
er et tilbud som fortjener mer oppmerksomhet og anerkjennelse enn det har i dag.
Tilgjengelighet og informasjonsflyt
Manglende tilgjengelighet er et gjennomgående tema i vårt materiale, og vi ser tydelig at
de brukerne som er fornøyde har en kontaktperson som faktisk er tilgjengelig. Med
bakgrunn i dette har vi foreslått at det bør jobbes med å finne tiltak som øker
tilgjengeligheten til barnevernet og at det jobbes med å få
mer
og
bedre
informasjonsflyt
i barnevernet. I tillegg foreslår vi at det bør jobbes med tiltak for å redusere ventetiden
og saksbehandlingstiden i alle ledd av barnevernssaken, da lang ventetid er en
merbelastning for både foreldre og barn. Det bør også jobbes med å forenkle og
konkretisere vedtak, brev og andre dokumenter, da vi ser at dokumenter med utpreget
fagspråk kan være vanskelig for brukerne å forstå.
Saksbehandleren og den avgjørende relasjonen
Saksbehandleren er en sentral nøkkelperson og den som i første omgang skal skape tillit
og danne grunnlag for samarbeid med både foreldre og barn, og når brukerne er
fornøyde er dette ofte knyttet til en god relasjon til saksbehandler. Hvorvidt møtet
mellom bruker og saksbehandler er vellykket handler om respekt, gjensidighet og tillitt.
Vi foreslår derfor at det iverksettes tiltak for å redusere hyppig skifte av saksbehandler,
at informasjonsflyten sikres, at det gjennomføres overlappingsmøter og at familiene får
beskjed om bytte av saksbehandler og begrunnelsen for dette.
Brukermedvirkning, respekt og gjensidighet
Hvorvidt brukerne i studien opplevde reell brukermedvirkning varierte, men ikke
overraskende hang positive opplevelser sammen med god informasjon og tett dialog. Vi
foreslår at det settes fokus på viktigheten av reell brukermedvirkning, det å være
lyttende, vise respekt og spørre etter brukernes syn. Vi har også gjennom studien sett at
det er mangel på involvering av brukerne i arbeidet med tiltaksplaner og omsorgsplaner
og foreslår at brukerne i større grad involveres i dette arbeidet. I tillegg foreslår vi at
referater og rapporter kan være mer nyansert og at foreldrenes perspektiver i større
grad må fremkomme. Referater fra møter kan også i større grad brukes som grunnlag
for forklaring og refleksjon. Det fremkommer også i studien at flere brukere føler at det
å blir observert i hjemmet er nedverdigende og fremmedgjørende, og vi foreslår at det