Page 72 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

71
“Det er helt personavhengig, man kan stå bom fast hvis man er uheldig”.
“I NAV er du prisgitt den saksbehandleren du får. I min situasjon var
saksbehandleren selv innvandrer og hadde stor forståelse for min situasjon. Han
hjalp meg masse”.
Det går fram av det kvalitative materialet at når de unge først fikk hjelp av NAV så var de
veldig fornøyde. En av jentene vi intervjuet har bare gode erfaringer med NAV intro
21
.
Hun hadde fått hjelp både til norskkurs og hjelp til praksisplass. Da vi intervjuet henne
var hun i full jobb, og hun la vekt på at det som var en viktig suksessfaktor i hennes
tilfelle var at NAV var “lempelige” og lite firkantet i forhold til regler og opptakskriterier:
“De har ikke vært strenge mot meg! De har vært lempelige med reglene og det har
hjulpet meg (…) En gang måtte jeg spørre om å bytte kurs fordi kurset ble holdt i
det nabolaget hvor medlemmer i min svigerfamilien bodde. Og selv om alle
søknadsfrister og alt var ute ordnet de dette uten problemer. Det gjorde at jeg
kunne fortsette på kurset!“
Sitatet illustrerer at det å møte fleksibilitet kan bidra til at ungdommene får muligheter å
komme seg videre i livet. Mange som utsettes for æresrelatert ekstrem kontroll kan
være i den situasjonen at de er avhengige av hjelp fra NAV for å få mulighet til å starte et
nytt liv. Sluttrapporten i Drammensprosjektet viser til at Drammen sosialsenter/ NAV
hadde få konkrete henvendelser fra personer utsatt for vold i nære relasjoner ved
prosjektstart. Derimot ble politi, familievern, introduksjonssenteret, barnevern og andre
ofte kjent med økonomiske utfordringer som førte til at enkeltpersoner av økonomiske
årsaker ikke kunne bryte med familie, flytte ut av et hjem med mye vold, eller få
profesjonell hjelp til å bearbeide sine voldsopplevelser. Dette førte til at Drammen
sosialsenter, nå NAV sosial, opprettet en egen kompetansegruppe der slike saker ble
sluset inn (Drammen kommune og Drammen politistasjon 2010). Erfaringene fra
Drammensprosjektet understreker at for å hjelpe unge utsatte er det ikke bare viktig
med fokus og kompetanse i forhold til mellommenneskelige relasjoner. Tiltak må også
integreres på systemnivå.
21
NAV Intro er kompetansesenteret for arbeidssøkere med innvandrerbakgrunn og finnes i Trondheim,
Bergen, Kristiansand og Oslo. NAV Intros hovedoppgaver består i avklaring og veiledning, vurdering av
norskkunnskaper, gjennomføre introduksjonskurs til norsk arbeidsliv, praksisutplassering, oppfølging,
kvalifisering og ikke minst være en spesialfaglig tilleggsressurs, kompetansespreder og samtalepartner for
NAV lokal og eksterne samarbeidspartnere. Nav Intros yrkesveiledere har lang erfaring og kompetanse i å
veilede, råde og avklare arbeidssøkere med innvandrerbakgrunn. NAV Intro skal samarbeide tett med
kommunenes introduksjonsprogram (kilde: www.nav.no).