Page 42 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

41
skoleansatte som vi intervjuet snakket om disse. Når en av tre prosent av de
skoleansatte svarer at de ikke vet eller at det ikke finnes rutiner kan dette på den ene
siden handle om at rutinene ikke er kjent. På den andre siden kan det handle om at
respondentene ikke karakteriserer dette som rutiner som omhandler æresrelatert
ekstrem kontroll. Det var videre interessant å undersøke hvorvidt de som hadde rutiner
oppga at disse var skriftlige.
Tabell 4.2 Er disse rutinene skriftlige? Fordelt på etat (prosent).
Du oppga at arbeidsplassen din hadde rutiner
ved mistanke om æresrelatert ekstrem
kontroll. Er disse rutinene skriftlige?
Ja
Nei
Vet ikke
(n)
Politi
(57)
(14)
(29)
(7)
Barnevern
90
7
3
(29)
Skole
55
14
31
(78)
Total
64
12
24
(114)
Tabellen viser at om lag to tredjedeler av respondentene oppgir at det foreligger
skriftlige rutiner. Litt over halvparten av skoleansatte oppgir at rutinene er skriftliggjort.
Samtidig ser vi at omlag en av tre skoleansatte ikke vet om rutinene er skriftlige. Dette
understøtter funnene i forhold til usikkerhet og ønske om mer kompetanse på temaet
æresrelatert ekstrem kontroll. Respondentene ble videre spurt hvordan de
karakteriserer kriteriene for når deres etat skal sette inn tiltak i tilfeller med
æresrelatert kontroll.
Tabell 4.3 Hvordan vil du karakterisere kriteriene for når din etat skal sette inn tiltak? Fordelt på etat
(prosent)
Hvordan vil du karakterisere kriteriene for når din etat skal
sette inn tiltak i tilfeller med æresrelatert ekstrem kontroll?
Meget utydelige/
Utydelige
Både
og
Tydelige/ Meget
tydelige
(n)
Politi
-
(57)
(43)
(7)
Barnevern
13
32
54
(44)
Skole
26
42
32
(98)
Total
21
40
39
(149)
Vi ser av tabellen at hele 40 prosent av respondentene usikre når det gjelder kriteriene
for iverksetting av tiltak, og bare 31 prosent svarer at kriteriene er tydelige.
Skoleansatte skiller seg ut her ved at det er flere som svarer at det er utydelige kriterier
(22 prosent). Dette er urovekkende, siden skolen jo er den samfunnsinstitusjonen som
møter
alle
ungdommene og dermed har en sentral rolle i en tidlig fase (eller i
forbindelse med avdekking).