Page 15 - Æresrelatert ekstrem kontroll

Basic HTML Version

14
kontroll. I tillegg har vi intervjuet seks minoritetsrådgivere for å innhente deres
erfaringer gjennom jobben som minoritetsrådgiver, og for å få deres perspektiver på hva
det vil være viktig å jobbe med fremover.
Vi har også gjennomført intervjuer og informasjonsmøter med ulike fagmiljø, tiltak og
prosjekter som har en sentral rolle i arbeidet med dette temaet. Vi har her intervjuet
involverte i Drammensprosjektet, Rogalandsprosjektet, Brobyggerprosjektet ved Aker
familievernkontor, RVTS, Konfliktrådet og SaLTo. Gjennom disse intervjuene og møtene
har vi både ønsket å høre deres erfaringer med å jobbe med denne problematikken,
samt diskutere relevante spørsmål og tema som de har god kunnskap om gjennom
mange års arbeid.
1.3 Rapportens oppbygning
Rapporten er inndelt i seks kapitler. I kapittel to gjør vi rede for tidligere forskning og
utredninger, samt ulike prosjekter og tiltak, også fra andre land. I kapittel 3 redegjør vi
for fenomenet æresrelatert ekstrem kontroll, og diskuterer sammenhengen mellom
æresrelatert ekstrem kontroll og andre former for æresrelatert vold. Kapittel 4
omhandler skolens rolle, både i forhold til kjennskap til problematikken, hvordan man
kan hjelpe utsatte unge, samarbeid med hjemmet samt minoritetsrådgiverens rolle. I
kapittel 5 belyses betydningen av det offentlige hjelpeapparatet og viktigheten av
samarbeid mellom skolen og andre etater. Kapittel 6 diskuterer ulike dilemmaer og
utfordringer knyttet til skolens rolle. Det enkelte kapitel avsluttes med oppsummerende
refleksjoner og anbefalinger for det videre arbeidet.