Page 15 - Aarsrapport_for_AB_FAK_2012

Basic HTML Version

15
UTDANNING
1:1-bygging. Første års kurs i arkitektur bygget i Høgskoleparken og hadde
ferdigstilt konstruksjonene til åpningen av Lydbryter.
Utdrag fra Metamorfose-prosjektene i Kina.
Nytt liv til de glemte gårdsrom - studenter viser muligheter.
Stolte og ferske mastere i arkitektur utenfor Rådssalen januar 2012.
www.ntnu.no/ab
Fakultetet deltok i kunst- og
teknologibiennalen MetaMorf
Arkitektstudentene bygget installasjonen ”Struktur i
landskap - Lydbryter” til ”MetaMorf 2012”, Trondheims
biennale for kunst og teknologi. Dette var en offentlig
installasjon i Høgskoleparken som satte søkelys på
byens lyder. Den ble laget av første års arkitektstudenter
sammen med musikkteknologistudenter på tredje
årskurs. NTNU er samarbeidspartner i biennalen, og
fakultetet bidro aktivt i flere av arrangementene.
Sykkel- og gangbruer over Nidelva
Arkitektstudenter har sammen med Syklistenes
Landsforening jobbet med ulike forslag til sykkel- og
gangbruer over Nidelva i Trondheim. Forslagene ble
utstilt på Gløshaugen. Bruprosjektene inngikk i et kurs i
trearkitektur ved NTNU.
Metamorfose-kurs i Kina
Oppdraget i 2012 var å se på hvordan de umiddelbare
behovene for nye, midlertidige og rimelige boliger
kan integreres mellom den eksisterende land- og
forstadsområder befolkningen på den ene siden, og den
massive eiendomsmegling drevet av urban vekst på den
andre.
Professor Ole Møystad ledet kurset.
Digilab-satsingen ved fakultetet
Fra 2010 har fakultetet arbeidet systematisk med en
større satsing på digital arbeidsflyt. En integrert del
av Digilab er en maskinpark for å håndtere digital
fabrikasjon. Maskinparken er i all hovedsak finansiert
av midler utlyst fra NTNU sentralt. Til sammen har
NTNU støttet satstingen med femmillioner kroner.
Hovedfokus i undervisningen er digital arbeidsflyt i
grunnutdanningen arkitektur og masterkurs innen
digital fabrikasjon.
Fakultetet har et veletablert rammeverk for å undervise
i digital arbeidsflyt. Vi har godt tilrettelagt tilgang til
programvare og gode rammebetingelser for å gjøre
læring av IKT tilgjengelig i grunnutdanningen. Dette
vises i stadig mer interesserte studenter.
Vi har en velutviklet maskinpark som kan brukes i
datastyrt fabrikasjon i trebaserte platematerialer.
Utstyret er stadig mer etterspurt av studenter og
ansatte i deres prosjekter, og det arbeides for fullt for å
gjøre utstyret mest mulig tilgjengelig. Et godt eksempel
er vår laserkutter, som er den mest brukte og har
flest opplærte brukere av alle som er levert fra Norges
største leverandør.