Page 14 - Aarsrapport_for_AB_FAK_2012

Basic HTML Version

14
49 prosjekter i masterutstilling
Arkitektutstillingen våren 2012 var Trondheims største
noensinne. Hele 49 prosjekter ble stilt ut av over 60
avgangsstudenter ved arkitektstudiet.
Masterstudenter visermulighetstudier i bok
Boka ”Glemte gårdsrom” viser studenters forslag til mulig
framtidig bruk av gamle bygninger og gårdsrom i Midtbyen
i Trondheim.
Ut fra et omfattende kunnskapsgrunnlag gjennomkurs i
bygningsvern, ga studentene gårdsrommene et nytt liv som
bruksressurser med nytteverdi for eierne og bymiljøet.
UTDANNING
Vi har i mange år utdannet hovedparten av landets
arkitekter i tillegg til svært mange kunstnere.
Fakultetets utdanning er basert på egne fysiske
læringsarenaer som ateliérer, laboratorier og
tegnesaler, og på virtuelle læringsarenaer som
internett og sosiale medier. En viktig del av den faglige
og pedagogiske utviklingen skjer lokalt og globalt ute i
samfunnet, ved fullskalabygging og ekperimentering,
feltarbeid og gjennom studentenes undersøkende arbeid
under ansvar.
Hovedparten av våre studier dreier seg om å trene
på å ta inn over seg komplekse problemstillinger, og
gjennom prøving og feiling skape en helhetlig form som
svar. Studiet er studentens eget laboratorium der en kan
dykke inn i aspekter en er spesielt opptatt av.
Arkitektutdanningen har som hovedoppgave å skape
gode og vakre fysiske omgivelser som ramme for
samfunnslivet. Mennesket står derfor i fokus for hele
utdanningen i relasjon til fire grunnpillarer: estetikk,
teknologi, samfunn og prosess.
For å få et internasjonalt perspektiv får studentene
anledning til å reise på utveksling ved andre lignende
utdanningsinstitusjoner.
Studentene møter et samfunn med nye utfordringer
innen bærekraft, energiforbruk og utslipp. De skal
som ferdige arkitekter og kunstnere skape fysiske
rammer om våre liv. Dette er komplekse og spennende
sammenhenger. Premisser og muligheter endrer seg
raskere og raskere, og våre viktigste utfordringer er
stadig å utvikle nye og gode formsvar.
Tilbakemeldinger fra våre studenter er fremdeles svært
gode. Studielivet er sosialt. Alle har et sted å arbeide
sammen. De lærer å tenke prosjekt både i samarbeid og
indidviduelt, og har mange baller i lufta. Dette utfordrer
helhetsforståelsen. Her finnes ikke fasitsvarene - heller
fagdiskusjoner og nysgjerrighet. Studentene blir rustet
til å ta egne initiativer i en kultur der ønsket er å være
med å forme en bedre verden. Metodikk og kreative
arbeidsprosesser samhandler med åpenhet, takhøyde
og mangfold.
Arkitektstudiets fem-årige master er delt opp i faser.
Allerede i første klasse går vi rett på sak med design og
bygging i fullformat. Etterhvert møter en sammensatte
problemstillinger med mål om at studentene skal få
oversikt og selvstendig trening i prosjektutvikling. I de tre
neste semestrene gis studentene mulighet til å fordype
seg i spesielle tema før masteroppgaven, som vies til
hele siste semester.
MSc Master program
urBAn eCoLogiCAL pLAnning
Faculty of Architecture and Fine Art
2013
Fakultet for arkitektur og billedkunst 2012
I 2012 utarbeidet vi brosjyrer for våre studieprogram.