Page 99 - Untitled-6

Basic HTML Version

Prodekanus sin oppsummering av dialogmøtet med Institutt
for sosiologi og statsvitenskap (ISS)
Til stede:
Instituttleder Marit Reitan (ISS), nestleder og undervisningsleder Arild Blekesaune
(ISS), Arve Hjelseth (ISS, samfunns- og idrettsvitenskap), førsteamanuensis Tanja
Ellingsen (ISS, statsvitenskap), førsteamanuensis Trond Solhaug (ISS, 5LU),
studiekonsulent Silje Løften (ISS), studiekonsulent Einar Gimse Syrstad (ISS),
prodekanus Olav Fagerlid, sjef for SVTs studie- og forskningsseksjon Åse Berg,
seniorrådgiver Per Stene (studiekvalitet, Fak.adm.), førstekonsulent Elin
Steen(kontaktansvar ISS i studiesaker, Fak.adm.), studiekonsulent Ingvill Aune
(Fak.adm.)
Representanter for studentene: Anniken Celine Berger ITV (bachelor statsvitenskap)
og Cathrin Louise Zahl ITV (master sosiologi)
Gjelder:
Kvalitetssikring av studiene SVT 2012–
Dialogmøte med Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Møtetid:
Fredag 09.03.2012
13:00 – 15:00
Møtested:
Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Styrke/Muligheter
Institutt for sosiologi og statsvitenskap (ISS) er preget av en sterk disiplinfaglig kultur som legger sterk
vekt på forskningsforankring av studievirksomheten og høy faglig standard. De siste par årene har
instituttet lagt mye ressurser i å gjennomtenke og samordne emnestrukturen, læringsaktiviteter og
evalueringsformer i studieløpene for bachelor- og masterprogrammene. Utgangspunktet for denne
gjennomgangen er omgjøringen av bachelorstudiene ved SVT fra og med opptaket høsten 2011. Ved
ISS ble det gjennomført en krevende prosess knyttet til reorganiseringen av instituttets
bachelorprogram som i sin tur utløste en oppfølgende gjennomgang av studieløpene på
mastergradsnivået. Instituttledelsen legger vekt på at man ikke er ferdig med gjennomgangen av
studiene. Det er likevel grunn til å nevne at tiltakene som er gjennomført er faglig godt begrunnet og
forankret. Tiltakene har ikke bare betydning for kvaliteten på emnenivå. De har også åpnet rom og
arenaer for å diskutere tiltak og endringer som styrker
helheten
i bachelor- og masterprogrammene.
Instituttledelsen understreker at det er sammenhenger mellom enkeltemner, læringsprosesser og
evalueringsformer på programmene som helhet som har gitt grunnlaget for å formulere de
eksplisitte læringsmålene for disiplinprogrammene. Første opptak til de nye bachelorprogrammene
ble gjennomført høsten 2011. Instituttet har derfor begrenset erfaring med hvordan den nye
programstrukturen vil virke som helhet. Etter hvert som man høster mer erfaring, kan dette føre til
justeringer av opplegget, men det kan også innebære justeringer av læringsmålene for helheten i
studieprogrammene
93