Page 65 - Untitled-6

Basic HTML Version

2
bakgrunn er en spennende faglig utfordring som også kan gi grobunn for mange nye
bedrifter fremover. Dette gir også muligheter for utvidet samarbeid med NT-fakultetet
og med andre deler av SVT-fakultetet. Entreprenørskolen har fortsatt en høy
gjennomføringsgrad og bidrar hvert år med bedriftsetableringer.
MSPROMAN har også utvidet sin aktivitet, og kapasiteten er nå sprengt, med 21
internasjonale og 10 norske studenter tatt opp høsten 2011 fra en samlet søknadsmasse
på over 200 søkere. Både opptak og søknadstall gjør MSPROMAN til det største
internasjonale masterprogrammet NTNU har. Gjennomføringsgraden er høy, og
samarbeidet med IVT fungerer godt.
MIHMS har hatt utfordringer med rekrutteringen, men en kraftinnsats i 2011 der
programmet ble lagt om og det ble satset på markedsføring har ført til at vi tok opp 9
studenter høsten 2011, og hadde nesten 100 søkere. Også her er det derfor en positiv
trend.
Til slutt må det trekkes frem at også aktiviteten overfor andre sivingprogram har økt
beydelig, og gjennomføringen av de nye K-emnene har vært en suksess for instituttet.
Vi hadde til sammen ca 1100 studenter på K-emnene våre, noe som representerer en
dobling fra det antallet vi hadde på perspektivemner året før. Dette gir oss inngrep med
andre teknologiprogrammer, og representerer en styrking av vår faglige aktivitet.
Prioriterte tiltak for 2012:
Vår utfordring nummer en er nå å få tilsettinger i faglig stab
, slik at vi kan fange
opp økningen i opptak på våre programmer og fylle på med fast vitenskapelige ansatte
som kan gjøre veiledning av alle de nye kandidatene. For 2012 forventer vi 137
masterkandidater i grunnstudiene, hvorav 32 er på de 2-årige programmene, mens vi
allerede i 2013 forventer at dette har økt til 173, hvorav 58 er på de 2-årige
programmene. Deretter vil det flate ut til vi når ca 200 i 2016, hvorav ca 70 vil være på
de 2-årige programmene. Sammenlignet med 2009 der vi hadde 103 (19 på de 2-årige),
representerer dette en betydelig økning av master- og prosjektveiledningen. Vi må
derfor få tak i fagfolk som kan veilede. Instituttet har utlyst fire stillinger i 2011, og
har fått instituttstyrets godkjennelse for ytterligere tre stillinger i 2012, og deretter fire
til innen utgangen av 2014. Avgangen i samme periode er 2-4 stillinger, så dette
representerer en realvekst for instituttet. Men det er ikke nok å utlyse stillinger. Det vil
derfor være en betydelig innsats i 2012 og de neste årene for å skaffe gode søkere,
gjøre gode valg med hensyn på ansettelse og integrere de nyansatte inn i den
eksisterende organisasjonen, slik at de kan levere høyt kvalifisert veiledning fra dag
en.
Utfordring nummer to er å jobbe videre med studieprogramkvalitet
. Vi vil ha to
viktige prosesser her i 2012. Den ene prosessen er å bearbeide rapporten fra Peer
Review evalueringen vi gjorde opp mot KTH sitt I-program i 2011 i egen
organisasjon, slik at utbyttet ikke bare blir en rapport, men at denne blir brukt til å
utvikle og gjennomføre konkrete forbedringsaktiviteter i 2012. Vi har også en lærings-
og arbeidsmiljøundersøkelse under utarbeidelse. Der vil spørreskjema bli sendt ut til
studentene medio mars, og resultatene skal også her gjennom en prosess i
organisasjonen for å ende opp med forbedringstiltak.
59