Page 48 - Untitled-6

Basic HTML Version

Generelt sett rekrutterer instituttet godt til alle studiene bortsett fra bachelorprogrammet,
men selv her mener instituttledelse inntakskvaliteten ikke er tilstrekkelig målt i
karakterpoeng (se Statistisk Årbok 2011, Figur 21. s.18). Likevel er det viktig at instituttet
tenker systematisk og langsiktig rundt rekruttering til bachelorstudiet.
Utfordringer
Systematisk kvalitetsarbeid og læringsmål: Det er svært viktig at instituttledelsen klarer å vri
kvalitetsarbeidet i retning av å bli et sentralt og verdifullt
organisatorisk
virkemiddel for å holde fokus
på strategiske utfordringer i studietilbudet og på konstant forbedring og utvikling av dette tilbudet.
Her er Geografisk instituttet på god vei, men det er ennå et stykke igjen å gå. De formulerte
læringsmålene for studieprogrammene ved instituttet kan tolkes som et uttrykk for dette. De
formulerte læringsmålene er så generelle at de neppe gir særlig hjelp i profileringen av
studieprogrammene eller når det gjelder å ta faglige og ressursmessige veivalg. Med fare for å
overgeneralisere synes ikke de formulerte læringsmålene å speile en fagstrategisk diskusjon som
stikker særlig dypt i fagstaben. En slik forankring av læringsmålene er på ingen måte en enkel
prosess. Den krever nok en del sta tålmodighet. I dialogmøtet kom det tydelig fram at
instituttledelsen er seg bevisst denne utfordringen.
Koordinering av ulike studieprogram innenfor knappe ressursrammer: Geografisk institutt er
involvert i flere studieprogram som tilhører andre institutt og fakultet. Dette gir i seg selv
styringsmessige komplikasjoner som er typisk for mange tverrfaglige studieprogram. Instituttledelsen
påpekte at det er særlig det femårige lektorprogrammet i geografi som skaper de største
bekymringene. Studieprogrammet har ingen basisbevilgning øremerket programmet. Samtidig er
dette et profesjonsstudium som skal sikre rammeplanens krav til den praktisk-pedagogiske delen av
studiet samtidig som de disiplinfaglige progresjonskravene skal ivaretas. Denne utfordringen vil
neppe bli mindre når det kommer en ny nasjonal rammeplan for det femårige lektorprogrammene.
Slik det ser ut nå skal den gjelde fra studieplanen 2013/14. Dette blir en utfordring som vil gjelde alle
lektorprogrammene og vil kreve samordning på tvers av NTNU.
Rekruttering: Generelt sett rekrutterer Geografisk institutt gode studenter både innenfor det
femårige lektorprogrammet og innenfor disiplinstudiet. Instituttet starter et nytt studieprogram
«Entreprenørskap og samfunn» høsten 2012. Undervisningen vil være praksisorientert og relevant
for nærings- og arbeidsliv. På sikt ser instituttet muligheter for å kunne tilby videreutdanning
innenfor dette området. I følge instituttledelsen er det gode muligheter for at det nye tilbudet vil
rekruttere bredt. Håpet er at det ikke vil konkurrere med rekrutteringen til instituttets øvrige
mastergradstilbud. Instituttet er i gang med å utvikle et systematisk rekrutteringsopplegg. Dessuten
ønsker instituttet og utvikle gode kontakter til virkemiddelapparatet i regionen. Dette vil bidra til å
gjøre det nye studietilbudet kjent og dessuten gi gode faglige impulser til læringsaktivitetene i
studiet.
Instituttets prioriterte tiltak
Rekruttering til instituttets grunnstudier: Instituttledelsen ser rekruttering til instituttets grunnstudier
som en viktig strategisk utfordring. Bachelorstudiet er den viktigste kilden for rekruttering til
instituttets masterstudier. Omlag 70-80 % av masterstudentene rekrutteres fra instituttets
42