Page 47 - Untitled-6

Basic HTML Version

Prodekanus sin oppsummering av dialogmøtet med
Geografisk institutt (GEO)
Til stede:
Instituttleder Asbjørn Karlsen, kontorsjef GEO Bodil Wold, studiekonsulent GEO
Anette Knutsen, prodekanus Olav Fagerlid, seksjonssjef Åse Berg (studie- og
forskningsseksjonen, Fak.adm.) , seniorrådgiver SVT Per Stene, (studiekvalitet,
Fak.adm. ), seniorkonsulent SVT Geir Tvedt, (kontaktansvar for GEO i studiesaker,
Fak.adm.)
Representanter for studentene: Ingrid Nøren instituttillitsvalgt (ITV), Per Olav
Kalvåg (ITV)
Gjelder:
Kvalitetssikring av studiene SVT 2012 –
Dialogmøtet med Geografisk institutt
Møtetid:
Mandag 6.2.2012
09:30 – 11:30
Møtested:
Geografisk institutt
Styrke/Muligheter
Institutt for geografi er svært opptatt av å gi studentene et studietilbud av god faglig kvalitet og
utvikle studiet i nær kontakt med studentenes tillitsvalgte. I dialogen kom det fram flere eksempler
som belyser denne holdningen:
Instituttets kvalitetssikringsrapport er utført i samarbeid med instituttets
studenttillitsutvalgte (ITV). Dette bidrar til en kritisk og konstruktiv diskusjon av instituttets
studietilbud
ITVene har møter med instituttets ledelse minst en gang i måneden.
Instituttet er opptatt av å få bedre systematikk i oppfølgingen av
referansegrupperapporten.
Instituttet har bedret oppfølgingen av mastergradsstudentene ved å gjennomføre
”progresjonsmøter”, et tiltak utviklet innenfor det internasjonale masterstudiet i
Development Studies.
Instituttet har gode erfaringer med å la sine mastergradsstudenter presentere sine
masteroppgaveprosjekter for bachelorstudentene. Dette kan bidra til økt rekruttering til
instituttets masterstudium, men det kan også bedre studiemotivasjonen for
bachelorstudentene. Dermed blir tiltaket en faktor som bidrar til bedre læringsmiljø.
Feltkurstradisjonen i instituttets studietilbud er ressurskrevende, men den er meget
verdifull for studentenes læring og for kvaliteten i læringsmiljøet.
Gjennomføringen av det femårige lektorstudiet i geografi er dels ressurskrevende og dels
utfordrende å strukturere på en måte som sikrer god faglig progresjon uten parallellkjøring
av emner. Dette kan gi vanskelige prioriteringer, men instituttet er seg bevisst studiets
store samfunnsmessige verdi når det gjelder å opprettholde tilgangen på gode
geografilærere i skolen. Dette kan på lang sikt endog ha betydning for geografifaget som
universitetsfag gjennom å styrke studentrekrutteringen til faget.
41