Page 29 - Untitled-6

Basic HTML Version

Studieprogram kvalifiserer både for skoleverket og for en PhD-
videreføring.
Forskningsbasert: Undervisningen er nesten utelukkende utført av
personale med førsteamanuensis - eller professorkompetanse.
Studentene gjør flere fou-prosjekter bl.a tilknyttet feltkurs, og som
ender med et eget forskningsarbeid i masteroppgaven.
Praksisbasert: Lektorstudentene får erfaring med undervisnings-
praksis og skolepraksis gjennom 1. 5, og 8. semester ved PLU
Resultatkvalitet
Lektorstudentene har bedre karaktersnitt enn ordinære studenter
innføringsemnene GEOG1000, GEOG1001, GEOG1002,
GEOG1003 og GEOG1006. Eksempelvis er
gjennomsnittskarakteren for lektorstudentene i GEOG1000 4,43,
mens den er 3,65 for bachelorstudenten
GEOG 1001: 3,60 (3,47)
GEOG1002: 4,43 (3,59)
GEOG 1003: 4,46 (3,59)
GEOG1006 4,52 (3,17)
GEOG3001) 4,58 (4,35) (Master):
Også på masteroppgavene har lektorstudentene et høyere snitt.
20 ferdige: A: 1, B: 12, C: 5; D: 2.
Frafall varierer fra kull til kull, med et frafall på 60 % fra 2007-kullet
til 0% (NB!) for 2008-kullet
Relativt attraktive på arbeidsmarkedet, lærerutdanning og
formidlingsevner er en fordel også i andre yrker.
Frafallet fra studieprogrammet
skjer størst i løpet av det første
studieåret. Med unntak av 2007-
kullet er det få som slutter etter 5.
semester.
PLU holder
kartlegging
årsakene til
fra lektorstu
NTNU.
Rammekvalitet
Gunstig at fagansvarlig for studieprogrammet er direkte involvert i
undervisningen, både i fagstudiet (Feltkurs for 1.årskullet) og med
ansvar for GEOG3020 og fagdidaktikk i PPU-studiet.
Ny rammeplan for 5 LU i løpet av 2012.
Opptaksramme på 15 plasser for 2012.
Fortsatt for beskjedene ressurser
direkte rettet mot lektorstudiet
Stipendiat i fagdidaktikk er ferdig.
Undervisningsplikten som er blitt
brukt i lektorstudiet, opphører:
Ny stipendi
geografi fa
ønskes.
PLU har an
førsteaman
samfunnsfa
med geogr
Styringskvalitet
Programråd og PLU skaper informasjonsflyt og dialog mellom
ulike lektorprogrammer (læring, “best practices”).
Kort vei mellom studenter og programansvarlig, med vaffelmøte
som viktig infokanal/møtested
God oppstart for studentene, som raskt identifiserer seg som
lektorstudenter
God kontakt mellom SVT, PLU og programansvarlige.