Page 28 - Untitled-6

Basic HTML Version

Skjema 1 - Oppsummert analyse av studiekvaliteten for f
lektorutdanning i geografi
Kvalitets-
dimensjoner
Styrke
Svakhet/Avvik
Mulig
Inntakskvalitet
Programmet har økt primærsøkere pr. studieplass fra 1,4 søkere
pr plass i 2010 til 1,7 i 2011. Totalt var det 26 primærsøkere i
2011.
Gjennomsnittskarakterene fra vgs har også økt. Gjen-
nomsnittspoengene 40,6 (2008), 43,2 (2009), 44,3 (2010) og 45.6
(2011). Spredningsmålene er relativt lave, fra 28,8 i 2008 til 45,9 i
2010. I 2011 var de 35,3.
Sterk økning i antall studenter som tar geografi som fag 2
2010: 4 (NB! 3 av de 4 konverterte til geografi som fag1)
2011: 12
Lavere inntaksgrense enn
samfunnsfag og historie
Inntakskval
økes ytterli
gjøre
studieprogr
bedre kjent
oppretthold
studiekvalit
Promoterin
ved videreg
skoler
Øke andele
geografi so
Undervisnings-
kvalitet
Bredt utvalg av vel utprøvde emner.
Feltkurs er gitt i flere emner, der arbeidsmetodene som benyttes
er lærerrelevante
Eget fagemne for lektorstudentene, GEOG3020 Prosjekt
fagformidling som undervises 5. semester. Eksamensformen er
muntlig presentasjon for hele kullet. Emnet er dessuten
timeplanlagt/ koordinert med PPU for første gang i 2011!!
De fleste faglige ansatte er involvert i lektorprogrammet med
veiledning av masteroppgaver
Fortsatt ligger det viktige kurset
GEOG3001 i 10.semester, og
masteroppgaven GEOG3901 er
delt på 9. og 10. semester (som
også byr på fordeler)
For få emnevalg i 6. semester
Enda tetter
administrati
oppfølging
studentene
Programkvalitet
og samfunns-
relevans
Forutsigbart studieprogram - og relativt stram studieplan i forhold
til andre studieprogram.
Emnene er godt tilpasset innholdet i skolefaget, geografi fellesfag,
samfunnsgeografi og geofag.
Flere identitetsskapende tiltak:
Feltkurs tidlig i 1. semester er viktig for gruppetilhørigheten
Vaffelmøte, som er et halvformelt møte mellom alle generasjoner
av lektorstudenter og institutt/fakultet. Arrangeres 4 ganger i året
Pga relativ stram studieplan er
lektorutdanningen mindre fleksibel
ifht. utveksling til utlandet, men
det er muligheter i 7.semester
(eventuelt i 6. semester)
En samtale med 1.årskullet har
vært ønskelig, men er av
ressursmessige årsaker ikke
kommet på plass.