Page 155 - Untitled-6

Basic HTML Version

5
Analyse av studiekvaliteten: Mastergrad i fag- og yrkesdidaktikk
Kvalitetsdimensjoner
Styrke
Svakhet/Avvik
Muligheter
Inntakskvalitet
Kull 2011: 114 primærsøkere. 2,2
søkere per plass - 0,1 nedgang fra
2010.
77 kvalifiserte fikk tilbud om plass -
62 takket ja til plass.
Lite frafall etter første halvår.
Studentene som tas opp har
tilstrekkelig fagbakgrunn og
forutsetninger for gjennomføring av
studiet.
Kull 2011: 49 på studiet januar
2012.
Ujevn søkermasse fra år til år
Rekruttering! Nettsidene er i stadi
utbedring.
Utnytte alle muligheter for direkte
kontakt med potensielle studenter
rekrutteringsarbeidet.
Bedre markedsføring generelt.
Undervisningskvalitet
Gode tilbakemeldinger fra studentene
på alle studieretninger.
Hvordan sikre jevn kvalitet i
sensurering av masteroppgaver
når mange sensorer er involvert?
Formell evaluering for samlet
masterprogram mangler for 2011
Prosesser for bedring av sensureri
Programkvalitet
Felles vurderingskriterier for
masteroppgaver.
Solide fagmiljø. Kompetansen blant
faglærerne økes.
Estetiske: God sammenheng mellom
læringsmål og arbeidsformer. Aktive
forskere underviser.
Toveilederordning for flere studenter
30 masteroppgaver levert i 2011,
23 av disse på normert tid.
3 stk et
halvår for sent.
Naturfag: 15; Samfunnsfag: 9;
For mange studieplanendringer
på kort tid.
Yrkesfag (ny studieretning) ser
behov for justeringer i studieplan
etter å ha prøvd den ut.
Stor faglig spredning mellom
studieretningene: ønske om
felles løp kan gå utover den
faglige kvaliteten på studiet.
22 studenter fra kull 2009
eller tidligere har ikke levert.
Kan noe av undervisningen i meto
og vitenskapsteori være ulik for de
ulike faggruppene, selv om det for
er samme emne?