Page 147 - Untitled-6

Basic HTML Version

Dermed må det utvikles et PPU-opplegg som er tilpasset 5LU programmene. Dette vil i en
overgangsperiode på 4-5 år skape meget store organisatoriske og ressursmessige
utfordringer. Utfordringene er delvis knyttet til at det nye opplegget for 5LU i seg selv vil
kreve mye samvirke med disiplinfagmiljøene på tvers av linjene i NTNU-organisasjonen.
Ambisjonene som ligger i den nye rammeplanen vil også kreve et nytt opplegg for
organiseringen av praksisskoler. Kompleksiteten blir ikke mindre ved parallellkjøring av
opplegg for studenter i ”den gamle ordningen” og studenter i den nye.
Behov for nye praksisplasser
Økt opptak til ettårig PPU og 5LU gir behov for flere praksisplasser. Dette er generelt en
knapp ressurs i regionen der PLU også konkurrerer med høgskolene. PLU planlegger
spesielle samarbeidstiltak med faste skoler i Trondhjemsregionen (Universitetsskoler) som
knytter skolene tettere til PLU. En vil også vurdere ulike praksismodeller som kan gi flere
praksisplasser. Utvikling av nye praksismodeller må gjennomføres i tett samarbeid med
skoleeiere og aktuelle praksisskoler i regionen.
Instituttets prioriterte tiltak for 2013
Studieplanarbeidet for 2013/2014: Ny rammeplan for 5LU kan få store konsekvenser allerede for
studieplanen 2013/2014. Studieplanen kan bli krevende å få på plass innenfor meget knappe
tidsfrister og utilstrekkelig økonomi.
Bedre styringsverktøy som regulerer oppdragsvirksomhet: PLU har en raskt økende virksomhet
knyttet til oppdragsforskning og eksternfinansierte prosjekt. Dette kan skape insentiver som vrir
engasjementet/kapasiteten til fast vitenskapelig personale i retning delvis på bekostning av
undervisningsvirksomhet og mer grunnforskningsrettet virksomhet. Det er svært viktig for PLU som
lærerutdanningsenhet å tilby undervisning av høy kvalitet til sine studenter.
Instituttets forventninger til fakultetet
Gjøre SVT/HR raskere og mer målrettet i rekrutteringsprosesser
Sikre kompetanse som gir PLU god og sikker oversikt over økonomien både på kort og lang sikt
Øke tilgangen på egnede undervisningslokaler
141