Page 145 - Untitled-6

Basic HTML Version

Prodekanus sin oppsummering av dialogmøtet med Program
for lærerutdanning (PLU)
Til stede:
Instituttleder Per Ramberg, seniorkonsulent PLU Dagrun Astrid Aarø Engen,
prodekanus Olav Fagerlid, sjef for SVTs studie- og forskningsseksjon Åse Berg,
seniorrådgiver studiekvalitet, SVT-Fakadm Per Stene, førstekonsulent SVT-Fakadm
Liv Ragnhild Holdhus Sjursen (kontaktansvar for PLU i studiesaker)
Representanter for studentene: Line Willersrud (IVT-5LU)
Gjelder:
Kvalitetssikring av studiene SVT 2012 –
Program for lærerutdanning
Møtetid:
Mandag 05.03.2012
09:30 – 11:30
Møtested:
Program for lærerutdanning
Styrke/Muligheter
Program for lærerutdanning (PLU) har de siste 5-10 årene vært igjennom meget utfordrende vekst-
og omstillingsprosesser. PLUs faglige kultur har sitt utspring i en situasjon der hovedtyngden av
studievirksomheten var knyttet til påbygningsstudiet PPU/FPPU med klare krav til et skolerelevant
pedagogisk didaktisk opplegg og solid praksisrelatering. De siste årene har instituttet stått overfor
nye faglige, økonomiske og organisatoriske utfordringer. Delvis som en speiling av denne utviklingen,
har instituttet spilt en sentral rolle som SVTs og NTNUs strategiske node i utviklingen av de femårige
lektorprogrammene (5LU), bachelor i yrkesfaglærerutdanning (HIST/NTNU) og videreutdanning av
lærere( kompetanse for kvalitet -KOMPiS). Flere eksempler kan nevnes. Hovedpoenget er at norsk
lærerutdanning er i støpeskjea, og at PLU har vært meget sentral for SVTs og NTNUs strategiske
initiativ på dette feltet. Instituttet har hele tiden hatt en meget offensiv tilnærming til utfordringene
preget av evne og vilje til å ta strategiske initiativ, rotfestet i kunnskap og analyser av sektoren.
Samtidig virker det som instituttet preges av holdninger som verdsetter studentenes medvirkning og
opplevde læringsutbytte.
Den sterke produksjonsveksten ved instituttet har betydd økt kompleksitet i porteføljen av
studieprogram og lærings- og forskningsaktiviteter. Denne kompleksiteten forsterkes ved at
aktivitetene svært ofte er organisatorisk knyttet til samarbeid med andre institutt, fakultet ved NTNU
og institusjoner i høyskolesektoren. PLU har mestret dette omstillingstrykket på en god måte. Dette
peker i retning av en organisasjon med stort innslag av dugnadsånd koblet til god strategisk ledelse. I
denne omstillingssituasjonen har det vært og det er fortsatt, svært viktig at instituttet klarer å holde
fast ved strategien om å utvikle et mer robust faglig grunnlag for nye mastergrader og
doktorgradsprogram.
Gode eksempler fra PLUs kvalitetsarbeid:
139