Page 14 - Untitled-6

Basic HTML Version

Frafall og gjennomstrømming er grove mål på kvalitet. Når det gjelder bachelorgradene viser
oversikten nedenfor en gradsvis reduksjon i frafall fra 2007 til 2010
0 20 40 60 80 100
Andel frafall
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Semester
2007
2008
2009
2010
Kilde: FS
Utviklingen i frafall
Dette gjelder studenter som følger den gamle modellen for bachelorstudiene ved fakultetet. Det
første kullet med studenter på de nye bachelorprogrammene startet høsten 2011 og det foreligger
ikke statistikk fra disse foreløpig. Utviklingen av de nye bachelorprogrammen er ikke fullført og det
arbeides med en videreutvikling av modellen og ytterligere forbedringer. Fakultetet ønsket å
gjennomføre en undersøkelse av tilfredsheten hos studentene som følger dagens Bachelor i
samfunnsvitenskapelige fag og tilsvarende undersøkelse gjennomføres om noen år, på de studentene
som følger de nye bachelorprogrammen.Fakultetet har ikke prioritert dette tiltaket i 2011.
Fakultetet har fokus på gjennomstrømming i de toårige mastergradene og de internasjonale
mastergradene Enkelt program har en klar forbedring, de kan vise til tiltak som fungerer og de
vurderes innført ved flere institutt. Fakultetet har innført en felles masteravtale som gir muligheter
for bedre registrering av den enkelte students studieopplegg (heltid/deltid/permisjon/sykdom) og
som gir bedre oppfølging av den enkelte student.
Alle studieprogram ved fakultetet har nå utarbeidet læringsmål. De har varierende kvalitet og ulike
presisjonsnivå og de er et nødvendig utgangspunkt for det videre arbeidet med program og
undervisningskvaliteten. Arbeidet med læringsmål må videreføre og fakultetet ønsker å videreføre
dette tiltaket i 2013.
I 2012 har fire institutt - ISØ, PED, IØT og SANT – ved fakultetet startet prosessen med å evaluere
ett eller flere av sine toårige masterprogram. Det finnes alternative evalueringsformer og instituttene
velger selv hvilken metode de benytter. Fakultetet har som mål at samtlige masterprogram ved
fakultetet skal evalueres innen utgangen av 2015 og erfaringene fra de fire «pilot-instituttene» vil
derfor være nyttig.
8