Page 134 - Untitled-6

Basic HTML Version

hvilke emner/læringsaktiviteter som skal ivareta det konkrete metodeinnslaget og sørge for
at engasjementet knyttet til metodeinnslagene har en bred forankring i staben.
Studentmedvirkning: Studentrepresentantene rapporterer at de føler seg inkludert i
beslutningsprosessene. Systemet med referansegrupper er godt etablert. Rekrutteringen til
referansegruppene, særlig på bachelornivået, kan av og til være vanskelig. Dette kan skyldes
at studentene på bachelorstudiene har vanskelig for å knytte nettverk med medstudenter i
samme ”klasse”. De nye bachelorprogrammene ved SVT starter med en årsenhet som i
større grad gir muligheter for studentene til å knytte sosiale nettverk i ”klassen”. Dette kan
hjelpe. I tillegg prøver instituttet å introdusere de ferske studentene til bachelorstudiet
gjennom PEDSTART. Dette skjer i samarbeid med studentenes linjeforening og følges opp
med faglige og sosiale sammenkomster i semesteret, også dette i samarbeid med
studentenes linjeforening.
Evaluering: Instituttledelsen har satt i gang tiltak for å evaluere studietilbudet. I første
omgang prioriteres masterstudieretningen Utdanning og oppvekst. Som del av denne
prosessen blir det arrangert et seminar i mars der nåværende og potensielle arbeidsgivere
møter sammen med studenter/tidligere studenter. Tematikken er synspunkt på studiets
innhold og utvikling.
Utfordringer
Samfunnsrelevans: Bachelor i pedagogikk er selvsagt et viktig springbrett for videre studier på
masternivå. Utfordringen er bachelorgradens egenverdi som selvstendig grad. Dette er en utfordring
Bachelor i pedagogikk deler med svært mange disiplinbachelorstudier. Studiets generiske karakter
gjør det vanskelig å være særlig konkret når man skal fortelle en bachelorstudent hvilke
samfunnsroller/yrkesroller en bachelor i pedagogikk kvalifiserer til. Denne problemstillingen er
instituttet i ferd med å ta tak i, blant annet ved at de har kartlagt hvor det blir av kandidatene som
fullfører bachelorstudiet, men også ved å legge større vekt på studentenes ferdigheter når det
gjelder å gjennomføre et større teoretisk og metodisk analysearbeid.
Ulik bakgrunn for studenter på masternivå: Omleggingen av bachelorstudiet i pedagogikk innebærer
en større fagfordypning, kombinert med større omfang og nivå på metodeinnslaget i studiet. Dette
gir utvilsomt egne bachelorstudenter et mer robust grunnlag for å gjennomføre masterstudiene.
Imidlertid har instituttet en verdifull tradisjon for å samarbeide med høyskolene og
allmennlærerutdanningene om opptak av masterstudenter derfra. Det betyr at masterstudiene ved
instituttet vil kunne få studenter med ulik faglig bakgrunn, og dermed ulike forutsetninger for å
gjennomføre masterstudiene. Det er uklart hvordan dette kan slå ut i form av gjennomstrømning, og
hvordan det vil påvirke læringsmiljø og ressursbruk i veiledning.
Gjennomstrømning på masternivå: I følge Statistisk Årbok for studievirksomheten figur 30 og 31 har
instituttet utfordringer med gjennomstrømning på masternivå. I følge instituttledelsen kjenner man
seg ikke helt igjen i disse tallene siden man får et annet inntrykk basert på informasjonen som
veilederne rapporterer. En grunn til at informasjonen spriker, kan være at en del av studentene som
får plass på masterstudiet, har plan om bare å fullføre en årsenhet. Dette bør sees nærmere på (se
instituttets forslag til tiltak).
128