Page 133 - Untitled-6

Basic HTML Version

Prodekanus sin oppsummering av dialogmøtet med
Pedagogisk institutt
Til stede:
Instituttleder Hans Petter Ulleberg (PED), førstekonsulent PED Kari Flatås
(studiekonsulent, PED), prodekanus Olav Fagerlid, seksjonssjef Åse Berg (studie- og
forskningsseksjonen, Fak.adm.), studiekonsulent Ida Marie Bruun Jacobsen
(kontaktansvar for PED i studiesaker, Fak.adm.)
Representanter for studentene: Charlotte Midjo (ITV bachelor)
Marit Mentzoni (ITV master)
Gjelder:
Kvalitetssikring av studiene SVT 2012 –
Dialogmøtet med Pedagogisk institutt
Møtetid:
Fredag 17.2.2012
09:30 – 11:30
Møtested:
Pedagogisk institutt
Styrke/Muligheter
Arbeidet med læringsmålene synes å ha hatt en veldig konstruktiv effekt på gjennomgangen av
studietilbudet ved Pedagogisk institutt. Sett fra utsiden er det ikke vanskelig å ytre noen kritiske
kommentarer til presisjonsnivået i noen av de formulerte læringsmålene. Det vesentlige er om
læringsmålene slik de foreligger, speiler en seriøs gjennomgang av studievirksomheten der vekten
legges på de faglige ambisjonene (læringsmålene) instituttet ønsker å stå for, samt hvilke
emner/emneinnhold, læringsaktiviteter og evalueringsformer som best bidrar til studentenes læring
sett i lys av de målsatte ambisjonene. Etter dialogmøtet er inntrykket at instituttet er inne i en
prosess der disse spørsmålene utløser stort engasjement, selvsagt også uenighet, men at instituttet
samtidig er i stand til å samle seg om tiltak som tjener målene for helheten i studietilbudet. Dette
engasjementet i staben er et godt utgangspunkt for å utvikle en organisasjonskultur der strategisk og
systematisk gjennomtenking av helheten i studietilbudet står i sentrum.
Eksempler som understreker denne utviklingen er:
Instituttledelsen ønsker å fortsette arbeidet med å gjøre læringsmålene for studieprogram
og emner tydeligere. Man ønsker også å finne ut hvordan eksterne (for eksempel:
studenter) leser læringsmålene. Er læringsmålene forståelige?
Fagkoordinatorer: Instituttet har koordinatorer for bachelorprogrammet og for de ulike
studieretningene i masterprogrammet. Koordinatorene er medlemmer av instituttets
undervisningsutvalg som ledes av instituttets nestleder. Koordinatorenes mandat er å bidra
til å samordne læringsaktiviteter og innhold i de ulike emnene. Mandatet for disse
koordinatorene får større organisatorisk legitimitet desto bedre læringsmålene for helheten
i studietilbudet er forankret i staben.
Metodekoordinator: Instituttet har vært gjennom omfattende diskusjoner og omlegginger
knyttet til spørsmålet om nivå og omfang av metodeinnslaget på bachelor- og masternivå.
Instituttets metodekoordinator har et ganske vidt mandat når det gjelder å holde i gang
diskusjonen om metodeinnslaget i studietilbudet, hvilke metodeinnslag som skal vektlegges,
127