Page 116 - Untitled-6

Basic HTML Version

studenttillitsvalgte. Denne diskusjonen har åpenbart blitt en arena for god
gjennomtenking og engasjement for helheten i studietilbudet. Det er da også svært viktig
for IVR at man klarer å utvikle en god kultur for kommunikasjon mellom studenter, stab og
innad i stab for å utnytte det konstruktive potensialet som ligger i den flytende
situasjonen IVR er inne i.
Studentenes medvirkning: Studentene føler seg hørt og holdningen til instituttets stab og
ledelse preges av at studentene er en viktig ressurs i utvikling av læringsmiljøet og av
læringsaktivitetene i studieprogrammene.
Dialogisk undervisning: Antall studenter på masterprogrammene og bachelorprogrammet
er relativt få. Instituttet er opptatt av å utnytte denne ”smådriftsfordelen” i
undervisningen ved å gi den form av dialogbasert læring.
Samfunnsrelevans:
Instituttet er opptatt og konkretisere studienes bidrag og relevans for
ulike samfunnsmessige utfordringer samtidig som læringsaktivitetene skal sikre at
studentene etter fullført utdanning kan mestre oppgaver i ulike organisatoriske
sammenhenger.
Metodegrunnlaget: Instituttet har de to siste årene lagt mye arbeid i å sikre
metodegrunnlaget og studieprogresjonen i studieprogrammene. Dette krever
prioriteringer som har krevd ekstrainnsats ikke minst fordi man har oppfattet dette som
svært viktig for å nå de faglige målene med studieprogrammene. Tidligere har instituttet
benyttet metodeundervisning fra andre institutt, men vil fra høsten 2012 tilby egne og
spesielt tilpassede metodeemner.
Dugnadsånd: Med en relativt liten stab under oppbygging har etableringen av et nytt
bachelor- og masterprogram samt organisatorisk innfasing av et tredje masterprogram
krevd både dugnadsånd og dugnadsinnsats. Det er viktig at dette engasjementet fortsatt
blir en positiv kraft i den videre innsatsen med å sette seg strategiske (lærings-)mål for
studieprogrammene og følge opp med systematisk kvalitetsarbeid.
Utfordringer
Læringsmål: De formulerte læringsmålene er nokså løse og uferdig gjennomdrøftet i organisasjonen.
I dialogmøtet var det enighet om at det er liten vits i «glansbildelæringsmål». Læringsmålene må på
en realistisk måte være organisatorisk forankret og speile en systematisk vilje til å følge dem opp. På
grunn av åpenbare organisatoriske utfordringer ved IVR der det meste er i støpeskjea, trenger
instituttet mer tid på å etablere læringsmål med en slik kvalitet. Dette burde likevel være mulig i
løpet av året å komme langt i denne retningen.
Identitet og profil: IVRs bachelorprogram og masterprogramtilbud er i nasjonal sammenheng ganske
unike tilbud. Dette gir på den ene siden en utfordring i å formidle hva disse studieprogrammene er
siden det ikke finnes relevante modeller å vise til som referanse. Situasjonen gir samtidig mulighet
for å forme noe nytt, en merkevare med egen faglig identitet og anerkjent samfunnsrelevans. Dette
er ikke gjort i en snarvending, og en slik status kommer ikke av seg selv. Den krever systematisk
innsats og engasjement både fra studenter og stab. Selvsagt må denne systematikken ha et faglig
kvalitetsfokus forankret i systematisk kvalitetsarbeid, men den må også være vendt mot omverden
der tidligere studenter er en viktig ressurs i å synliggjøre studietilbudet.
110