Page 115 - Untitled-6

Basic HTML Version

Prodekanus sin oppsummering av dialogmøtet med Institutt
for voksnes læring og rådgivningsvitenskap (IVR)
Til stede:
Instituttleder Sigvart Tøsse, nestleder Ragnvald Kvalsund, førsteamanuensis IVR
Liselott Assarsson Aarsand (ansvar master i voksnes læring), førsteamanuensis
Hannah Svennungsen, førsteamanuensis IVR Erna Håland (ansvar bachelorprogram)
førstekonsulent IVR Berit Rau (studier), prodekanus Olav Fagerlid, seksjonssjef
Fak.adm Åse Berg (studie- og forskningsseksjonen), seniorrådgiver Fak.adm Per
Stene (studiekvalitet) og førstekonsulent Fak.adm Elin Steen (kontaktansvar IVR i
studiesaker)
Representanter for studentene: Katja Svanberg Bang (Instituttillitsvalgt master) og
Lisbeth Kringstad (Instituttillitsvalgt bachelor)
Gjelder:
Kvalitetssikring av studiene SVT 2012 –
Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap (IVR)
Møtetid:
Fredag 02.03.2012
09:30 – 11:30
Møtested:
Institutt for voksnes læring og
rådgivningsvitenskap
Styrke/Muligheter
Institutt for voksnes læring og rådgivningsvitenskap (IVR) er nytt som institutt ved fakultetet og er et
resultat av sammenslåingen av Forskningsenheten voksne i livslang læring (VILL) og
”rådgivningsmiljøet” fra Pedagogisk institutt. Denne situasjonen krever tid og engasjement for å
skape gode og stabile organisatoriske rammer og rutiner rundt det nye instituttets studievirksomhet.
I tillegg er studievirksomheten preget av at to nye studieprogram skal finne sin form og identitet. De
to programmene er Bachelor i rådgivning og voksnes læring (første opptak høsten 2011) og Master i
voksnes læring (førsteopptak høsten 2007). Instituttet tredje studieprogram, Master i rådgivning, er
et program som var godt etablert mens ”rådgivningsmiljøet” var tilknyttet Institutt for pedagogikk.
IVR er inne i en konsolideringsprosess der mange problemstillinger søker etter løsninger og der
løsninger gradvis finner sin form. Denne situasjonen kan selvsagt oppfattes som en vanskelig og
utfordrende ramme rundt studievirksomheten. Men situasjonen bør heller vurderes ut fra de
mulighetene den gir til å skape studieprogram av høy faglig kvalitet. Mulighetene blir ikke mindre av
at studieprogrammene langt på vei er unike i nasjonal sammenheng. I dialogmøtet ble det tydelig at
det er denne innfallsvinkelen til utfordringene som preger pågangsmotet til studenter og stab ved
IVR.
Gode eksempler fra kvalitetsarbeidet er:
Arbeid med kvalitetsrapporten: Kvalitetsrapporten er utarbeidet i samarbeid mellom
instituttets ledelse, programkoordinatorene for de tre studieprogrammene og de
109