Page 110 - Untitled-6

Basic HTML Version

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Dato
1.2.2012
Referanse
Skjema 1 - Oppsummert analyse av studiekvaliteten fe
lektorutdanning i samfunnsfag
Kvalitets-
dimensjoner
Styrke
Svakhet/Avvik
Mu
Inntakskvalitet
Programmet har et høyt antall primærsøkere pr. studieplass –
3,4 søkere pr. plass. Totalt 103 primærsøkere i 2011.
Gode gjennomsnittskarakterer på de studentene som er tatt
opp, med gjennomsnittspoengene 44,32 (2008), 46,48 (2009),
48,8 (2010) og 48.3 (2011). Spredningsmålene er lave og viser
derfor at de opptatte studentene er en ganske homogen gruppe
ifht karakterpoeng. Eksempelvis er variasjonsbredden 41,7%
(2008), 23,9% (2009), 28,6% (2010) og 37,9 % (2011).
Ikke per dags dato.
Inntaksk
økes ytte
gjøre stu
bedre kje
oppretth
studiekv
Undervisnings-
kvalitet
Bredt utvalg av vel utprøvde emner.
Egne, tilrettelagte seminarer på innføringsemner første studieår
skal styrke kullidentiteten og tilhørigheten til studiet fra starten
av. Lærerrelevante arbeidsformer på seminarene.
Egne fagemner for lektorstudentene, eksempelvis SAM1020
som undervises 5. semester. Dette emnet er tematisk fokusert
sentralt i samfunnsfagene. SAM1020 får gode tilbakemeldninger
fra studentene.
Mindre revisjon 2012
Vanskelig å gjøre endringer på
programmet før vi kjenner de
nye rammene for
lektorutdanningen.
I løpet av
klarert hv
lektorpro
tilpasses
finansieri
og ramm
lektorutd
Programkvalitet
og samfunns-
relevans
Forutsigbart studieprogram - og relativt stram studieplan i
forhold til andre studieprogram.
Faglig progresjon: Den noe mindre fagfordypningen innenfor
lektorutdanningen er forsøkt kompensert med tilrettelagt under-
visning og intensivert innsats fra studentens side.
Flere identitetsskapende tiltak: Introduksjonsprogram, sosiale
aktiviteter og systematisk og individuell oppfølging. Individuelle
oppfølgingssamtaler av alle studenter andre semester i utdan-
ningen, hvor studentene gjennomgående har gitt gode tilbake-
Pga relativ stram studieplan er
lektorutdanningen mindre flek-
sibel ifht. utveksling til utlandet,
skifte av kull osv.
Fragmenteringskrefter i måten
undervisningen er delt mellom
ISS, PLU og Undervisningsfag
2.
Sen introduksjon til PPU kan
Mer konk
arbeid m
PLU, og t
ingsrutin
fagene fu
begge in