•
sikrer at kvalitetsfremmende tiltak i studievirksomheten støttes av plan- og budsjettvedtak,
HR-strategier og HR-tiltak, samt oppgradering av undervisningsrom, undervisningsutstyr og
lesesalsplasser.
2.1.2 Ansvar og forankring
•
Kvalitetsarbeidet er et lederansvar
•
Studieprogrammene skal som hovedregel være forankret i ledelsen ved en enhet for å sikre
samsvar mellom fagstrategiske ambisjoner og ressursprioriteringer.
•
Enhetsleder bestemmer mandat for eventuelt programråd og delegerer operativt ansvar for
kvalitetsarbeidet i et studieprogram til studieprogramleder eller programkoordinator der dette
er hensiktsmessig.
2. 1.3. Prosess og gjennomføring
•
Kvalitetsarbeidet skal ta utgangspunkt i læringsmål som uttrykker fagmiljøets ambisjon for
studentenes læringsutbytte etter fullført studieprogram
•
Kvalitetsarbeidet skal være rettet mot forbedring og måloppnåelse
•
Kvalitetsarbeidet skal være en integrert del av den ordinære virksomheten og skal ha et
organisatorisk prosessperspektiv der forankring i staben står sentralt.
•
Kvalitetsarbeidet skal preges av organisatorisk læring der dialog, erfaringsoverføring og
empiriske analyser står sentralt.
•
Kvalitetsarbeidet skal sikre studentenes medvirkning i forhold som er viktige for studie- og
undervisningskvaliteten og for læringsmiljøet
5