Page 101 - Untitled-6

Basic HTML Version

tradisjonen for å drøfte eksplisitte mål for helheten i programmene ikke er særlig sterk. Dette er
ikke spesielt for ISS. Samtidig er spørsmålet om samfunnsrelevans knyttet sterkt til helheten av
kunnskap og ferdigheter som kandidater uteksaminert fra programmet har tilegnet seg. Dette
betyr ikke at ”samfunnsrelevans” relatert til ”studieprogram” er noe entydig, men fagmiljøet må
i en eller annen forstand åpne arenaer der studenter og omverden inviteres inn i en dialog om
spørsmål som nødvendigvis vil dreie seg om ”helhet”, ”identitet”, ”faglig profil” og
”samfunnsbidrag” og for den del ”yrkesrelevans”. Dette gjelder ikke minst for bachelorgraden
der også studentens anbefalte valg i breddeåret bør sees i lys av læringsmålene for helheten.
Det femårige lektorprogrammet: De formulerte læringsmålene for 5LU-samfunnsfag er tydelige
og de foregriper ambisjonene som man implisitt kan lese ut av foreløpig skisse til ny rammeplan
for femårig lektorutdannelse. De formulerte læringsmålene indikerer samtidig ISS sine
ambisjoner for programmet og ikke minst ambisjonene bak innsatsen til faglige og administrativt
personale som har hatt operativt ansvar for å etablere det nye 5LU-programmet ved instituttet.
Realiseringen av den nye rammeplanen for de femårige lektorprogrammene vil by på vanskelige
prioriteringskonflikter. Dette er utfordringer som ikke bare vil gjelde 5LU-samfunnsfag, men
også i like sterk grad de andre 5LU-programmene både ved NTNU, UiO, UiB, UiT og andre
utdanningsinstitusjoner. Politisk burde dette gi slagkraft til å arbeide for rammebetingelser som
ressursmessig står noenlunde i stil med de faglige ambisjonene i den framtidige rammeplanen.
Samtidig er det viktig at ISS fortsetter å utvikle 5LU-Samfunnsfag som en strategisk satsing i
instituttets programportefølje.
Instituttets prioriterte tiltak for 2013
Bachlorprogrammene:
Evaluering og justering av de nye bachelorprogrammene: Dette er en naturlig oppfølging av det
arbeidet som allerede er startet og viser systematikken i kvalitetsarbeidet.
Mer aktiv bruk av emneevaluering sett i lys av læringsmålene på programnivå: Også dette tiltaket
viser at instituttet er i ferd med å utvikle en god systematikk i kvalitetsarbeidet.
Masternivå:
Utvikle systemer for bedre programevalueringer: Ønsker å gå i gang med helhetlige
programevalueringer i samarbeid med fakultetet i løpet av 2013
5LU-Samfunsfag:
Utvikle ny modell for lektorprogrammet: Tiltaket viser til behovet for oppfølging av ny
rammeplan for 5LU som trolig vil få virkning fra neste studieplan 2012/13.
Lage en plan for framtidig bemanning av lektorutdanningen i lys av endret finansieringsmodell:
Det er uklart hvilke konsekvenser den nye finansieringsmodellen faktisk får. Instituttledelsens uro
over mulig manglende samsvar mellom faglige ambisjoner pålagt gjennom ny rammeplan og de
ressursmessige rammebetingelsene for å realisere ambisjonene, er derfor forståelig.
95