Om programmet
Om programmet
Om programmet
Språket er en helt avgjørende del av det som gjør oss til mennesker. Gjennom språket kan vi kommunisere om det som har skjedd, det som skjer nå og det som skal skje. Fortid, nåtid og framtid. Ingen andre dyr har samme evne. På ph.d.-programmet i språkvitenskap forsker vi på alle områder av språkvitenskapen: Hvordan språk er oppbygd, hvordan barn lærer språk, hvordan mennesker kan snakke flere språk og sjonglere mellom dem, hvordan språk endrer seg , og hvordan språk brukes som kommunikasjonsredskap. Vi forsker på hvordan språk er, hvorfor de er som de er og hvordan det har utviklet seg over tid.
Ph.d.-programmet er åpent for kvalifiserte kandidater som arbeider med språklige problemstillinger. Innenfor programmet brukes et bredt spekter av teoretiske og metodiske tilnærminger, og det forsøkes hele tiden å legge til rette for mest mulig relevant utdanning i henhold til kandidatenes arbeidsområder.
Kandidaten skal ha hovedveileder ved NTNU. Innenfor språkfagene finnes ansatte innenfor følgende felter: anvendt språkvitenskap, engelsk språkvitenskap, fonetikk, fransk språkvitenskap, gresk, latin, lingvistikk, nordisk språkvitenskap og tysk språkvitenskap. Programmet er opptatt av at kandidatene tilhører et kollektivt forskningsmiljø og å legge til rette for et godt faglig og sosialt miljø blant kandidatene. Kandidatene oppfordres også til å tilbringe deler av perioden i utlandet for å få andre impulser samt bygge internasjonale nettverk.
Ph.d.-studiet er normert til tre års fulltidsstudier og skal resultere i en vitenskapelig avhandling. Arbeidet med avhandlinga er normert til 2 1/2 år på fulltid. I tillegg kommer en skoleringsdel på 30 studiepoeng som inneholder opplæring i fag- og forskningsetikk, vitenskapsteori og metode.
Vi kan oppsummere ph.d.-studiet i språkvitenskap med følgende tre punkt:
- Et selvstendig forskningsarbeid som skal resultere i en vitenskapelig avhandling på høyt faglig nivå
- Opplæring i vitenskapsteori, fagteori og metode som gir faglig bredde og innsikt
- Tilegnelse av evnen til å sette faget sitt inn i en større ramme gjennom faglig refleksjon og praksis