Om ph.d.-programmet – Elektronikk og telekommunikasjon – Ph.d.-program (doktorgrad) – 3-årig – Trondheim
Elektronikk og telekommunikasjon
Elektronikk og telekommunikasjon
Om ph.d. programmet
Ph.d.-programmet i elektronikk og telekommunikasjon er normert til 180 studiepoeng (3 år). Det endelige opplegget for ph.d.-studiet utformes i samråd mellom kandidat, hovedveileder og instituttet.
Doktorgradsprogrammet er faglig knyttet til Institutt for elektroniske systemer (IES). Hovedområder innen elektroteknikk og telekommunikasjon er forskning og utdanning innen mikroelektronikk, trådløs teknologi, navigasjon, signal- og bildebehandling, tale- og musikkteknologi og nanoteknologi.
Studieprogrammet er faglig knyttet til hovedområdet elektroteknikk og telekommunikasjon, men omfatter tverrfaglig forskningsområder som medisinsk teknologi, energivennlig elektronikk, småsatellitteknologi og autonome farkoster.
Hvorfor ta en ph.d. i elektronikk og telekommunikasjon
Å ta en ph.d.-grad gir deg en unik mulighet til å drive faglig fordypning. Du får mulighet til å forske innenfor et fagfelt som er sentralt for digitalisering og hvor det potensielt er mange anvendelsesområder.
I tillegg vil du dra nytte av et bredt spekter av forskningspesialiseringer som tilbys av et stort og forskningsintensivt miljø og du får en inngangsbillett inn til internasjonal forskning.
Selvstendig arbeid
Ph.d.-utdanningenes viktigste komponent er et selvstendig arbeid innen forskning eller kunstnerisk utviklingsarbeid som gjennomføres under aktiv veiledning. Underveis skal det gis årlige framdriftsrapporter og en midtveisevaluering. Alle kandidater er pålagt midtveisevaluering etter halvgått avtaleperiode for å kvalitetssikre at studieprogresjon og veiledning fungerer tilfredsstillende.
Krav til opphold på enheten (residensplikt)
Kandidater med ekstern finansiering eller arbeidsplass må ha et opphold i et godt og relevant fagmiljø ved NTNU på til sammen ett år eller mer av ph.d.-utdanningen. Fakultetet skal sikre at den enkelte ph.d.-kandidat kan tilegne seg det totale læringsutbytte i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse slik dette er beskrevet for 3. syklus i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Residensplikten kan gjennomføres sammenhengende eller i flere perioder. Det gis åpning for å redusere residensplikten dersom kandidaten vil være tilknyttet andre sterke forskningsmiljøer.