Programmets oppbygning
Programmets oppbygning
Programmets oppbygning
Ph.d. er et treårig program som normalt bygger på en femårig mastergrad eller annen likeverdig utdanning. Programmet består av en opplæringsdel på minimum 30 studiepoeng og en doktoravhandling som er normert til 2,5 års fulltidsarbeid.
Opplæringsdelen og doktorgradsarbeidet utføres parallelt, men det anbefales at du fullfører opplæringsdelen tidlig i løpet. Opplæringsdelen må være fullført og godkjent før du leverer avhandlingen.
Opplæringsdelen PHESTET
Opplæringsdelen
Opplæringsdelen skal inneholde faglig og metodisk skolering på høyt vitenskapelig nivå for å kvalifisere til arbeidet med avhandlinga og sikre dybde og bredde i kandidatens vitenskapelige kompetanse. Den skal bidra til at kandidaten videreutvikler et selvstendig og reflektert forhold til egen og andres forskning, og forskningens rolle i en større sammenheng.
Opplæringsdelen i ph.d.-programmet i estetiske fag er satt sammen av tre element:
- Videregående vitenskapsteori og -etikk, 10 studiepoeng
- Videregående teori/metodeutdanning, 10 studiepoeng
- Fagspesifikt element, 10 studiepoeng
Emne i vitenskapsteori og -etikk tilbys i form av emnet KULT8851 - Vitenskapsteori, som normalt tilbys hvert semester. For videregående teori/metodeutdanning tilbys emnet ESTET8861 - Grunnlagsdiskusjoner i estetiske fag (10 sp). Emnet går kontinuerlig.
Tidspunkt for andre lokale kurs vil bli informert om på fakultetets nettsider og på Innsida.
Les mer om fakultetets ph.d.-emner
Eksterne kurs
Ph.d.-kandidatene ved HF kan også ta kurs ved andre institusjoner både nasjonalt og internasjonalt. For at disse emnene skal kunne inkluderes i opplæringsdelen må kandidaten få planen forhåndsgodkjent av veileder og leder for ph.d.-programmet. Kandidaten har selv ansvar for å dokumentere gjennomføring av kursene i etterkant.
Forskerskoler
Som ph.d.-kandidat kan du også delta i ulike forskerskoler avhengig av fagområde og prosjekt. For ph.d.-kandidater ved ph.d.-programmet i estetiske fag kan følgende forskerskoler være relevante:
- Forskerskolen Tekst, Bilde, Lyd, Rom (TBLR)
- ATTR: Authoritative Texts and Their Receptions
- The Norwegian Researcher School in Environmental Humanities (NoRS-EH)
Les mer om de nasjonale forskerskolene