Hva lærer du? - Master of Public Administration
Hva lærer du?
Er du klar for å ta det neste steget?
Det finnes et svar på de store endringene som kommunene og offentlig sektor står overfor: God ledelse.
I en tid med hyppige reformer og krevende endringer trengs det ledere som står trygt i landskapet. Det trengs ledere som er i stand til å analysere den situasjonen de er i, som er i stand til å sørge for at gode beslutninger blir fattet, og som evner å få gjennomført slik gode beslutninger.
Internasjonal profil
Studiet har en obligatorisk internasjonal sommerskole. I tillegg gjennomføres en obligatorisk samling i samarbeid med European Institute of Public Administration (EIPA) i Maastricht, og Trøndelags Europakontor i Brüssel.
Offentlig styring
Studiets faglige profil er knyttet til offentlig styring, og ligger innenfor en flerfaglig tilnærming til økonomistyring. Studiet dekker fem underliggende fagområder som fanger opp ulike aspekter med offentlig styring. Disse er:
Økonomistyring
Økonomistyring med vekt på regnskap, budsjetter, kalkyler og andre elementer som er direkte knyttet til økonomiske beslutninger på organisasjonsnivå, i tillegg til samfunnsøkonomiske tema som er viktige for å forstå økonomistyringsprosessene i offentlige organisasjoner.
Organisasjon og ledelse
Organisasjon og ledelse. Omhandler styringsmessige perspektiver knyttet til ledelse, struktur, kultur, makt og institusjonelle forhold.
Strategisk ledelse
Beslutninger på mikronivå behandles i et strategisk perspektiv. Det legges spesielt stor vekt på å vise betydningen av strategiske beslutninger i offentlige virksomheter.
Statsvitenskap
Statsvitenskap gir studentene innsikt i viktige rammebetingelser for offentlig styring. Det gjelder både institusjonelle forhold i samfunnet, og teorier som gir innsikt i politikernes handlingsrom med hensyn til å utøve politisk styring i offentlig sektor. Dette er sentralt for å forstå økonomistyringsprosesser i offentlige virksomheter.
Samfunnsvitenskapelig metode
Videre er samfunnsvitenskapelig metode et nødvendig grunnlag for å gjennomføre en større vitenskapelig undersøkelse i forbindelse med masteroppgaven. Den skal ha fokus på styringsmessige utfordringer i offentlig sektor, og bygge på empiriske data fra offentlige virksomheter.
Erfaringsbasert - teori møter praksis
Studiet er lagt opp til å kunne gjennomføres ved siden av full jobb. Studentene benytter den teoretiske kunnskapen som verktøy i arbeidshverdagen sin, og benytter problemstillinger og eksempler fra arbeidssituasjonen sin inn i undervisningen. Som viktige bidragsytere gjennom diskusjoner og erfaringsutvekslinger, blir du og dine medstudenter sentrale aktører i læringsprosessen på MPA-studiet.
Tilhørighet og nettverk
Tilhørighet er et av kjennetegnene ved MPA-studiet. Måten studiet er bygd opp på, med emner som følges i en fastsatt rekkefølge gjennom studieprogrammets tidsforløp, medfører at studentene går i samme klasse gjennom studiet. Dette skaper en sterk tilhørighet og klassefølelse, og mange av våre studenter fortsetter å bruke nettverket fra studietiden på MPA i mange år etter at de er uteksaminert.
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har omfattende og inngående forsknings- og erfaringsbasert kunnskap innenfor offentligledelse med særlig vekt på fagområdene økonomistyring, organisasjon og strategisk ledelse, forvaltningsrett og statsvitenskap, og evner å se disse fagområdene i sammenheng
- har inngående kunnskap om, og innsikt i, utviklingstrekk innenfor offentlig styring i Europa, velferdsstatens utfordringer, og krav til innovasjon og styringsreformer i offentlig sektor med fokus på et bærekraftsperspektiv.
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori og ulike metoder for forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten
- kan identifisere og analysere sentrale utfordringer innenfor offentlig ledelse
- kan anvende tilgjengelige teorier, metoder og fortolkninger i selvstendig arbeid med teoretisk og praktisk problemløsning knyttet til offentlig ledelse
- kan kommunisere og samhandle om faglige problemstillinger, teorier og analyser innenfor de sentrale fagområdene både med spesialister og allmenheten
- kan bruke relevante metoder for gjennomføring av forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte, og kan formidle resultatene av slikt arbeid både muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine teoretiske og metodiske kunnskaper og ferdigheter innenfor nye områder, og på tvers av profesjoner
- kan bidra til nytenking, nyskaping, bærekraftig utvikling og endringsarbeid i offentlig sektor