Maskin- og energiteknologi - masterstudium (sivilingeniør) (5-årig)
Hva lærer du?
Studenter med kunstig sol i Varmetekniske laboratorier. Med denne installasjonen er det mulig å simulere solskinn, slik at vi kan utføre solenergiforsøk i laboratoriet. Foto: Geir Mogen/NTNU.
Ved maskin- og energiteknologi lærer du å skape teknologien som former framtiden. Du vil få solid kompetanse i ingeniørfag som termo- og fluiddynamikk, mekanikk og programmering. Du kan fordype deg i emner som robotteknikk, automatisert produksjon, energiproduksjon med vind, vann og termiske prosesser, prosjektledelse, effektive transportmidler eller nye materialer.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten skal
oppnå brede, oppdaterte kunnskaper innenfor basisfagene matematikk, statistikk, fysikk og termodynamikk og innen studieretningens ingeniør-rettede fag: mekanikk, materialteknikk, strømningsteknikk, mekatronikk/reguleringsteknikk, prosjekt-design og –ledelse, omvandling og bærekraftig bruk av energi og anvendelse av disse fagene i en rekke områderelevante digitale verktøy. Kunnskapen innenfor disse områdene skal være tilpasset maskintekniske problemstillinger og løsninger som kreves i den grønne omstillingen.
ha bred, oppdatert kunnskap og ha lært å identifisere, formulere og analysere komplekse ingeniørfaglige og teknologiske problemstillinger innen energi-, produksjon- og prosjekt-området, og framskaffe forslag til løsninger. Kandidaten skal, systematisk og selvstendig, ha lært å velge og anvende avanserte og egnede vitenskapelige metoder for å samle og med statiske metoder analysere usikkerheten (i til dels ufullstendige) sett av data, lage modeller, gjøre simuleringer og analysere resultatene, og utføre kritisk balanserte avveiinger for å kunne foreslå en godt begrunnet anbefalt løsning.
ha bred, oppdatert kunnskap og ha lært å anvende fagkunnskaper fra de grunnleggende og interiørmessige fagene i studieprogrammet i samspill med profesjonelle ferdigheter, kreativitet og skaperkraft til å utforme løsninger for å lage bærekraftige energi- og produksjons-anlegg. Kandidaten skal ha lært å anvende kunnskap om ingeniørfaglige krav, og trening til raskt å sette seg inn i andre relevante krav (lover, tekniske bestemmelser, samfunnsmessige forventninger, etc.).
ha lært å selvstendig kunne identifisere og ta i bruk velegnede, avanserte og oppdatert verktøy og vitenskapelige metoder i sitt virke. Spesielt skal kandidaten beherske avanserte analyse- og designmetodikker, relevante programmeringsverktøy og fagrettede digitale verktøy, og smidige arbeidsprosesser. Kandidaten skal lære å forske effektivt og trygt i studieområdets laboratorier. Videre skal kandidaten oppå et kunnskapsnivå og trening i teknologievaluering som gjør det mulig å identifisere og evaluere relevante muliggjørende teknologier.
ha bred kunnskap om metoder for risiko- og konsekvensanalyse for ulike valg av teknisk løsning for energi- og prosessanlegg, produkter og produksjonsopplegg. Dette omfatter både miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser.
ha bred kjennskap til kunnskapsfronten innenfor fagområdet for én av de aktuelle studieretningene i studieprogrammet. Kandidaten skal være kjent med forskningstradisjon innenfor fagområdet, og skal ha kunnskap om relevante forskningsetiske normer og regler.
ha god kjennskap til oppdaterte og relevante verktøy for å finne, sette seg inn i, bruke og henvise til ny faktabasert og etterprøvbar kunnskap, data og informasjon innenfor studieretningens fagområde og andre relevante fag.
ha generell kunnskap om metoder for selvevaluering, prestasjonsmåling og samhandling samt å forstå teknologitrender innenfor eget fagområde.
ha generell kunnskap om FNs bærekrafts-mål med spesielt fokus på klima og sirkulær økonomi. Kandidaten skal ha kunnskap om virkemidler for å realisere bærekraftomstillingene i samfunnet med spesielt fokus på nasjonalt og europeisk rammeverk herunder EUs investeringsregelverk (ESG - Miljø, Sosial og Selskapsstyring). Ved å kjenne til problemstillinger i eget område skal kandidaten ha kunnskap om hvordan raske endringer i rammebetingelser kan danne grunnlaget for nye produkter og verdikjeder.
ha bred kunnskap om styringsmodeller og teknikker for ide-generering, konseptutvikling og prosjekt-gjennomføring. Kunnskap om viktigheten av å identifisere interessenter, deres behov for å være involvert, og planer for oppfølging. Kunnskap om målstyring og risikobasert ledelse.
ha bred kunnskap om presentasjonsteknikker for både skriftlig og muntlig kommunikasjon herunder hvordan bygge opp en god presentasjon og en god rapport. Kandidaten skal ha kunnskap om å identifisere målgruppene for sine budskap slik som forretningsområdets ledelse, relevante myndigheter og interesseorganisasjoner hvor miljøbevegelsen vil være særlig relevant. Kandidaten skal ha kunnskap om effektiv kommunikasjon, skille vesentlig fra uvesentlig. Kandidaten skal settes i stand til å beherske sosiale media.
ha bred kunnskap om forretningsmodeller for produkter og verdikjeder innen produksjon, med fokus på bærekraft. Kandidaten skal ha kunnskap om å etablere enkle forretningsmodeller basert på innovasjon. Kandidaten skal ha kunnskap om metoder for ide-generering og produktutvikling hvor multidisiplinært samspill er en viktig faktor.
Ferdigheter
Kandidaten skal :
kunne demonstrere den samlede ervervede kunnskapen. God til å bruke og selv lage løsninger i forskjellige relevante digitale verktøy. Kandidaten skal vise tilstrekkelige kunnskaper innen komplementære fagfelt til å kunne se eget programområde i et bredere perspektiv – for eksempel bedrifts- og samfunns-økonomisk, kulturelt, estetisk, miljømessig eller politisk, og evne å veie forskjellig hensyn opp mot hverandre og deretter foreslå og begrunne den foretrukne løsningen for det aktuelle problemet/prosjektet.
demonstrere evne til å identifisere, formulere og analysere komplekse ingeniørfaglige og teknologiske problemstillinger. Evne å identifisere, velge og anvende egnede metoder for å samle og analysere usikkerheten (i til tider ufullstendige) sett av data, lage modeller, gjøre simuleringer og usikkerhets analyser, og kritisk drøfte resultatene. Evne til problemformulering, analyse og drøfting, kritisk vurdering, helhetlig og analytisk tenkning (systemtenkning) og problemløsning. Evne til å veie ulike bedriftsøkonomiske-, samfunns- og bærekrafts-interesser opp mot hverandre, og til å belyse og hensynta eventuelle etiske dilemmaer og konflikter, og kunne foreslå en godt begrunnet anbefalt løsning.
demonstrere evne til å bruke sine brede, oppdaterte fagkunnskaper innen design av prosess- og produksjons-anlegg, prosjektplanlegging, styring og kreativitet og skaperkraft til å utforme løsninger innen bærekraftige produksjon- og energi-prosesser/-anlegg.
vise evne til å utnytte de muligheter og utfordringer (sikkerhetsmessig, teknologisk og etiske) som ulike velkjente og nye teknologier innebærer for ingeniørfaglige løsninger innen studieprogrammets fagområde. Kandidaten skal vise evne til selvstendig å kunne identifisere og bruke velegnede og relevante, avanserte verktøy og vitenskapelige metoder i sitt virke. Spesielt skal kandidaten beherske avanserte analyse- og designmetodikker. Kandidaten skal kunne bruke og selv kode i fagrelevante, oppdaterte dataprogrammer.
kunne selvstendig formulere og drøfte ulike mulige, sannsynlige og ønskede framtidsscenarier. Kandidaten skal kunne gjøre konsekvenstenkning og risikovurdering gjennom systematisk analyse og kritisk evaluering av fremtidige konsekvenser av ulike løsninger i ulike scenarier. Kandidaten skal spesielt kunne vurdere ulike tekniske løsninger opp mot blant annet fremtidige miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser, og gjøre forsvarlig bruk av føre var-prinsippet.
kunne anvende kunnskap om avanserte resultater fra teknologi- og kunnskapsfronten innen studieretningens fagområde, for å bidra til teknologi- og kunnskapsutvikling gjennom faglige bidrag til forskningsprosjekter og faglig ledelse av utviklingsprosjekter. Kandidaten skal i slike prosesser kunne respektere relevante forskningsetiske normer og regler, samt etiske normer innen eget programområde.
kritisk og uavhengig kunne drøfte og vurdere kvalitet, relevans og troverdighet i informasjon. Kandidaten skal kunne anvende vitenskapelig tilnærming og kritisk tenkning til å utfordre påstander og etablerte sannheter.
kunne vurdere egen kompetanse og kvaliteten av eget arbeid, håndtere tilbakemeldinger, og identifisere læringsbehov. Kandidaten skal vise evne og vilje til å sette seg utviklingsmål, samt kunne ta et selvstendig ansvar for å fornye og omstille seg gjennom egnede læringsstrategier i både yrkespraksis og utdanning når behov og forutsetninger tilsier dette.
utøve sin virksomhet med integritet og i henhold til samfunnets etiske normer, og samtidig vise evne til kritisk refleksjon rundt normer og verdier. Kandidaten skal kunne beskrive og håndtere etiske problemstillinger, og drøfte og gjøre avveininger mellom økonomiske, sosiale og kulturelle hensyn på ulike nivåer – lokalt, nasjonalt og globalt. Kandidaten skal vise evne til helhetstenkning.
være i stand til å identifisere interessenter, deres behov, og lage planer for oppfølging. Kandidaten skal være trent i målstyring og risikobasert ledelse. Kandidaten skal demonstrere evne til samarbeid med ingeniører fra andre fagfelt, naturvitere, økonomer, jurister og statsvitere. Kandidaten skal kunne vise evne og oppfordre til ide-generering koplet med prosesser for å utvikle og prioritere ideene. Kandidaten skal vise evne til å ta selvstendige faglige initiativ og tenke strategisk. Kandidaten skal også vise evne til å ta formelle og uformelle faglige lederroller i team, og ta ansvar for fremdrift og leveranser i prosesser. Vise evne til arbeide effektivt i team og miljø med ulike former for mangfold.
evne å formidle ulike typer avansert kunnskap og informasjon – herunder problemstillinger, idéer, funn, data og løsninger - fra eget virke og produksjonsområdet, muntlig, skriftlig og visuelt. Kandidaten skal vise evne til å kommunisere effektivt med ulike målgrupper og interessenter, nasjonalt og internasjonalt, i arbeids- og samfunnssektorer med varierende grad av teknologiforståelse, via de best egnede kommunikasjons-kanaler og -former.
vise evne til entreprenørielt tankesett da med et særlig fokus på bærekraftige løsninger, evne til å anvende prinsippene for teknologibasert forretningsutvikling, og generell forretningsforståelse og en forståelse for gjeldende og sannsynlige fremtidige nasjonale og internasjonale rammebetingelser.
Generell kompetanse
Etter fullført studium skal kandidaten kunne vise fagkunnskaper og faglig fundert perspektiv: Vise dyp innsikt innen eget programområde, brede ingeniørfaglige kunnskaper, betydelige kunnskaper i understøttende matematiske fag, realfag, økonomi- og samfunnsfag, samt tilstrekkelige kunnskaper i komplementære fag til å gi nødvendig perspektiv på eget programområde.
Etter fullført studium skal kandidaten kunne analysere komplekse problemstillinger under usikkerhet: Identifisere, formulere og analysere komplekse ingeniørfaglige og teknologiske problemstillinger i et systemperspektiv, også med begrenset informasjon tilgjengelig og ulike interesser og dilemma involvert.
Etter fullført studium skal kandidaten kunne designe og implementere bærekraftige løsninger: Vise kreativitet og skaperkraft gjennom å kritisk vurdere, analysere, designe og implementere bærekraftige tekniske løsninger som oppfyller aktuelle behov og gitte krav
Etter fullført studium skal kandidaten kunne benytte avanserte metoder og verktøy: kritisk vurdere, velge og utnytte avanserte metoder, arbeidsformer, verktøy, og muliggjørende teknologier.
Etter fullført studium skal kandidaten kunne analysere konsekvenser og framtidsscenarier kritisk vurdere konsekvenser av å innføre teknologiske løsninger i ulike framtidsscenarier
Etter fullført studium skal kandidaten kunne utnytte avansert FoU-kunnskap for å bidra til teknologiske forsknings- og utviklingsprosjekter: Vise kunnskap om avansert forsknings- og utviklingsarbeid i fronten av eget programområde, og gjennom dette bidra til FoU-prosjekter i henhold til fag- og forskningsetiske normer.
Etter fullført studium skal kandidaten kunne innhente og kritisk vurdere informasjon med vitenskapelig tilnærming: Finne, bruke og referere ny kunnskap, data og informasjon, og anvende vitenskapelig tilnærming for å kritisk og uavhengig vurdere kvalitet, relevans og troverdighet i informasjon. Kandidaten skal ha kunnskap om faktabaserte kilder og settes i stand til å forholde seg til falske nyheter, og basere sine standpunkt på etterprøvbare fakta.
Etter fullført studium skal kandidaten kunne vise evne og vilje til livslang læring: Reflektere over egen kompetanse, egne prestasjoner og egne læringsbehov, og ta selvstendig ansvar for å utvikle seg gjennom livslang læring
Etter fullført studium skal kandidaten kunne anvende og reflektere rundt normer for etikk og bærekraft: Identifisere og drøfte etiske dilemmaer og vurdere konsekvenser for individer, organisasjoner, samfunn og miljø.
Etter fullført studium skal kandidaten kunne arbeide målrettet, samhandle godt i team, ta initiativ og vise lederskap: Arbeide målrettet under gitte rammebetingelser, evne å etablere gode samarbeidsrelasjoner, vise evne til å ta initiativ og faglig ledelse, og samhandle og arbeide effektivt i team og miljø med ulike former for mangfold.
Etter fullført studium skal kandidaten kunne formidle, føre dialog, og diskutere faglig: Formidle fra sitt fag og virke, kommunisere effektivt med ulike målgrupper nasjonalt og internasjonalt, aktivt lytte til andres synspunkter, og gjennom diskusjon bidra til faglig utvikling
Etter fullført studium skal kandidaten kunne bidra til nyskaping og vise forretningsforståelse: Initiere eller lede innovasjonsprosjekter, og anvende prinsippene for teknologibasert forretningsutvikling.
Skriver masteroppgave i samarbeid med nasjonalparken i næringshage i Oppdal. Gjennom TrollLABS på NTNU jobber han med å hjelpe små og mellomstore bedrifter i distriktet med teknologi og digitalisering.