En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kandidaten...
- har omfattende kunnskaper i underliggende matematikk, statistikk, naturvitenskap og IKT
- har spesiell innsikt i ett av ingeniørområdene: geomatikk, konstruksjonsteknikk, marin teknikk, produksjonsledelse, maskinteknikk eller petroleumsfag
- har omfattende kunnskaper innen data- og informasjonsteknologi og hvordan dette kan kombineres med aktuelt ingeniørområde
- har avanserte kunnskaper om det aktuelle ingeniørområdets teori, metoder, verktøy og forskning
- har innsikt i og forståelse for andre fagområder som utfyller aktuelt ingeniørområde
- har kunnskap om teknologiens historie, teknologiutvikling, sivilingeniørens rolle i samfunnet samt konsekvenser av utvikling og bruk av teknologi
- har kunnskaper om gruppearbeid, motivasjon, organisasjon og ledelse
Kandidaten…
- kan identifisere, modellere og analysere teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor geomatikk, konstruksjonsteknikk, marin teknikk, produksjonsledelse, maskinteknikk eller petroleumsfag
- kan utvikle, vurdere og velge løsningsalternativer for produkter, prosesser og systemer
- kan anvende IKT-verktøy innen geomatikk, konstruksjonsteknikk, marin teknikk, produksjonsledelse, maskinteknikk eller petroleumsfag
- kan utvikle IKT-verktøy rettet mot det aktuelle fagområdet
- kan planlegge og gjennomføre teknologiske prosjekter og oppgaver selvstendig og i grupper
- kan analysere og løse problemer i en tverrfaglig kontekst og i et helhetlig, samfunnsmessig perspektiv
- kan gjennomføre et teknologisk forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer
- har arbeidslivserfaring relevant for ett av de aktuelle fagområdene
- evner å anvende sin faglige kompetanse på nye områder
- evner å fornye og omstille seg faglig
Kandidaten…
- har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter, prosesser og systemer innenfor geomatikk, konstruksjonsteknikk, marin teknikk, produksjonsledelse, maskinteknikk eller petroleumsfag
- kan sette de miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser i et etisk perspektiv, et livsløpsperspektiv og et personvernperspektiv
- kan tenke og handle kreativt, kritisk, konstruktivt og respektfullt
- har innsikt i hvordan innovasjon og entreprenørskap bidrar til nyskapning i samfunnet
- kan kommunisere med teknologer og andre om teknologiske problemstillinger
- har et internasjonalt perspektiv på fagfeltet og kan arbeide i et globalt marked