Organisasjon og ledelse

Erfaringsbasert masterprogram Organisasjon og ledelse

Læringsutbytte for Bærekraft, omstilling og endring

Den overordnede målsettingen med emnene i spesialiseringen er å gjøre deltakeren kjent med teorier, grunnprinsipper og konsepter innen området samt å lære hvordan disse kan brukes til å analysere og legge til rette for verdiskaping.

Generelt

Kandidaten …

  • forstår sosiale, kulturelle og organisasjonsmessige betingelser for bærekraftig og inkluderende omstilling på ulike samfunnsområder og -nivå 
  • kan virke som rådgiver i en bedrift/organisasjon som skal gjennomføre omstillingsarbeid knyttet til klima- og miljøpolitikk, utbygging og forbruk  
  • behersker fagområdets terminologi og uttrykksformer 
  • kan raskt oppdatere eget kunnskapsgrunnlag og forstå ny forskning om bærekraftige omstillingsprosesser i relasjon til egen arbeidslivskontekst 
  • kan formidle og forklare sammenhengen mellom omstillingsprosesser og inkludering i egen organisasjon og på samfunnsnivå 

Kunnskap

Kandidaten … 

  • har god innsikt i samfunnsmessige effekter av komplekse omstillingsprosesser 
  • har bred innsikt i teoretiske perspektiver på omstillingsarbeid innenfor områdene energi, klima og miljø, sosial rettferdighet og sosiale endringsprosesser knyttet til medvirkning, teknologi, kjønn og ulikhet  
  • har høy forskningsbasert kunnskap om utfordringer knyttet til inkludering, ulikhet, kjønn og mangfold i offentlig og privat sektor i en bærekraft-kontekst 

Ferdigheter

Kandidaten …

  • kan anvende relevante begreper og teorier for å analysere og forstå utfordringer knyttet til bærekraftig omstilling og samfunnsendring 
  • kan reflektere kritisk over utfordringer knyttet til bærekraftige omstillingsprosesser i offentlig og privat sektor 
  • kan se sammenhenger mellom inkluderings- og bærekraftsutfordringer i offentlig og privat sektor  
  • har inngående forståelse for (arbeidsmetoder som) prosessorienterte verktøy som kan brukes i en bedrift/organisasjon for å fremme bærekraftmål. 
  • kan formidle kunnskap skriftlig gjennom argumenterende tekster og muntlig i form av presentasjoner, diskusjon og debatt