Masteroppgave - Master musikkvitenskap
Musikkvitenskap
Musikkvitenskap - masterstudium
Masteroppgave
Masteroppgave i komposisjon:
Masteroppgaven i komposisjon svarer til ett års full arbeidsinnsats. Du velger ett stort eller flere mindre komposisjonsprosjekter, i samråd med din veileder, som skal fullføres i løpet av studietiden. Uavhengig av om man snakker om en eller flere komposisjoner, må det samlede arbeidet ha en viss bredde når det gjelder valg av besetning og formale løsninger.
Masteroppgave i musikkvitenskap:
Du foreslår selv tema for masteroppgaven, men det anbefales å velge prosjekter innenfor områder hvor instituttet har særlig forskningskompetanse:
- vestlig musikkhistorie
- etnomusikologi og world-music
- komposisjon
- musikkteori
- analyse
- filmmusikk
- musikkpedagogikk
- musikksosiologi
- musikkpsykologi
Masteroppgaven skal være på 80–100 sider. I forbindelse med oppgaveskrivingen arrangerer instituttet et skriveseminar. Dette seminaret skal gjøre deg kjent med og bevisst på funksjonell og god skriftlig framstilling og språkføring, og orientere om aktuelle metoder til bruk i musikkvitenskapelige masteroppgaver. Du får oppnevnt en veileder etter å ha gjennomført seminaret i første semester.
Masterprogrammet i musikkvitenskap ved NTNU gir også en unik mulighet til å utforme et masterløp med vekt på komposisjon og komposisjonsteori. Du kan her få godkjent et større komposisjonsprosjekt eller et kunstnerisk prosjekt som kan utgjøre en større eller mindre del av masteravhandlingen.
Eksempler på masteroppgaver i musikkvitenskap:
- Country i Norge – Musikk frå og på bygda?: En studie i sjangre, resepsjon og gråsoner.
- Lyden av de mørke sjeler: Lyd og musikk i videospillet Dark Souls.
- Musikk i park og paviljong. Offentleg militærmusikk i Trondheim mellom 1825 og 1850.
- Mozarts Die Zauberflöte: Et speilbilde av politiske, sosiale og kulturelle strømninger i Habsburg-monarkiets Wien.
- Early Morning Memories: Ei plateutgiving, ein utøvar og ein prosess.
- Tradisjon og forandring i nyere norsk folkemusikkpraksis.
- A Faith That Fits the Forms?: Formenlehre Revived and the Kyrie Movements of the First Viennese Modernism.
- Pirates of the Caribbean: En studie i Hans Zimmers filmmusikk.
- The European-Stylistic Orchestral Music in Iraq by Focusing Upon Musical Career and Major Works by the Iraqi Composer Khalil Ismail Hakki.
- Paul Hindemith og orgelet: En gjennomgang av hans tre orgelsonater.
- Niels Jesperssøns Graduale 1573: Plassering i europeisk kyrkjemusikalsk tradisjon og nyskaping.
- Kontrast og variasjon: Et studium i komposisjon.
- Motorpsycho på museum: Ein studie av Rockheim som formidlar av populærmusikkens historie.
- Chocolate, Mustard and a Fox: Norwegian K-Pop, Its Production and Performance.
- Den autentiske sangeren: Sangere er lyttere i en undersøkelse av det autentiske vokaluttrykket i populærmusikk.
- “We’re Gonna Need Bigger Guns”: En analytisk tilnærming til lyd i dataspill.
- Beats, Strings and Volcanic Things: Cross-Genre Musical Practices in the Independent Music Scene in Reykjavík, Iceland.
Her kan du se en oversikt over tidligere oppgaver (hovedfag og master).