Tidligere studenter
Musikkteknologi
Creative Music Technology (Master’s programme)
Tidligere studenter
Eirik Havnes
Eirik Havnes
Masterstudiet i musikkteknologi føler jeg har gitt meg en dypere forståelse for fagfeltet, og ikke minst et faglig forsprang i arbeidslivet etter endt utdanning. I løpet av min tid som masterstudent var det tre fagfelter jeg virkelig fikk utforsket og spesialisert meg innen: Lydkunst/installasjonsarbeid, romakustikk/ psykoakustikk, samt digital signalprosessering. Alle disse fagfeltene har gitt meg verktøy til å produsere kunst og teknologi som mer eller mindre ingen andre i Norge driver med, og som jeg til stadighet får spørsmål om: "Hvordan kom du på dette?" "Hvordan lærte du dette?" "Går dette virkelig an?".
Dette arbeidet har gitt meg en rekke spesialoppdrag, hvor jeg virkelig føler at jeg kan skilte med spesialkompetanse når jeg arbeidet på det frie feltet i grenselandet mellom kunst, musikk og teknologi.
Den viktigste delen av mitt masteropphold ved musikkteknologi er at jeg gikk fra å være en bachelorstudent som holdt på med musikk og teknologi, til å føle at jeg virkelig mestret fagfeltet, og satt igjen med en spesialkompetanse som ikke bare er unik, men også etterspurt.
Andreas Kvinge Sandnes
Andreas Kvinge Sandnes
Uten masterprogrammet i musikkteknologi hadde nok min karriere fortsatt i en retning jeg ikke var fornøyd med, mens det nå har ført meg til en hverdag som mixing og recording engineer i det legendariske musikkstudioet 4th Street Recording i Los Angeles. Personlig betyr det at jeg er nærmere enn noensinne å oppfylle drømmen jeg hadde som 18-åring, drømmen jeg satsa på da jeg valgte bort en "tryggere" utdanning etter videregående.
Faglig merker jeg at jeg stiller svært sterkt på mange områder sammenlignet med mine kolleger. [...] Gjennom masteroppgaven min tilegnet jeg meg også ekstremt verdifull kunnskap som gav meg kompetanse til å jobbe i roller jeg ikke hadde kunnet gjøre før.
Julia Sivertsen
Julia Sivertsen
Det jeg har lært på masterutdanningen har gjort at jeg med trygghet kan undervise og veilede elever i bruk av digitale verktøy i musikk, og til og med være en ressurs i arbeid med programmering. Nå vil også laptop få en større rolle som et selvstendig instrument i skole og utdanning.
Arnfinn Killingtveit
Arnfinn Killingtveit
Jeg tok selv master i musikkteknologi i 2009, og det er ikke tvil om at dette har vært av stor betydning for meg på flere plan, både faglig og personlig. Rent faglig sett ga det meg mulighet til å virkelig fordype meg helt i materialet jeg jobbet med, for min del hvordan man kan lage komposisjonsverktøy for lydinstallasjoner og livebruk, basert på egenskrevne algoritmer.
Jeg har i årene etter jeg gikk ut fra mustek fortsatt i samme bane som jeg jobbet med på masteren, hvor jeg har brukt denne kunnskapen både på den rent kunstneriske siden, som i performance, konsert, eller installasjoner, og rent teknisk, i diverse andre lydrelaterte eller teknisk krevende jobber innen kunstsektoren.
De to beste tingene fra mitt masterstudium tror jeg er, først og fremst, det at jeg hadde mulighet til å ha et dedikert kontor hvor jeg hadde en fast plass å jobbe kontinuerlig med oppgaven jeg hadde valgt, i en atmosfære som både hadde forståelse for hva jeg prøvde på, og hadde kompetanse til å veilede med utvikling av musikalsk programvare innenfor det relativt smale feltet algoritmisk komposisjon.
Det at man opplevde at de ansatte hadde dyp forståelse av elektroakustisk musikk og hvordan det hang sammen med den musikkteknologiske utviklinga, både historisk og samtidig, var åpen for nye uttrykk, og ikke redd for å oppfordre oss til å ta litt eksperimentelle baner, synes jeg også var et stort pluss.