Lektorutdanning i språkfag for trinn 8 – 13
Hva lærer du?
Lektorutdanningen i språkfag har fire studieretninger; nordisk, engelsk, fransk og tysk.
Studiet gir deg solid fagkompetanse i to undervisningsfag, ditt valgte språkfag og et annet fag som du velger selv i 2. studieår. Språkfaget omfatter kunnskap om språk, litteratur og kultur og du lærer deg å kommunisere godt både muntlig og skriftlig. I tillegg får du profesjonsfaglig kompetanse i pedagogikk og fagdidaktikk.
Studiet avsluttes med en selvvalgt masteroppgave. Arbeidet med oppgaven gir deg erfaring med vitenskapelig arbeid og metode. Du utvikler egen fagkompetanse og undervisningspraksis, og du blir i stand til å bidra til forskningsbasert utvikling av skolens praksis.
Vi har mange engasjerte og flinke forelesere, og variert og spennende undervisning i form av både gruppearbeid, nett-undervisning, praksis og forelesninger. Du vil ha undervisning på flere campuser i byen.
Det er flere praksisperioder i løpet av studietiden, og allerede i første studieår har praksis i skolen. Les mer om praksis
Hvorfor studere lektor i språkfag ved NTNU?
Ved NTNU er undervisningen tett på fagmiljøet ved universitetet. Du får en spesielt god innsikt i faget ditt og lærer hvordan forskningsbasert kunnskap kan finnes og brukes i undervisningen. Vi har dyktige og engasjerte forelesere som er i front på sine fagområder.
I tillegg har vi et aktivt studiemiljø, blant annet gjennom linjeforeningen Erudio som arrangerer alt fra turer i skog og mark, fotball og kor til kjellerfester og julebord for lektorstudenter på tvers av kull og fagområde. Besøk gjerne Erudio på Facebook.
Trondheim beskrives ofte som Norges beste studieby, med et bredt tilbud av både sosiale og faglige aktiviteter du kan delta i under studietiden din!
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående språk- og litteraturvitenskapelig kunnskap og kan anvende denne til å gjennomføre god undervisning i sitt/sine valgte språkfag.
- har spesialisert kunnskap om forskningsfagets teori og metode innenfor en valgt språkfaglig disiplin: språk, litteratur eller kultur.
- har bred kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen fagområdet for sitt valgte fag 2.
- har bred kunnskap om læringsteorier generelt og språklæringsteorier spesielt.
- har inngående kunnskap om forskning og utviklingsarbeid innenfor sin valgte språkfaglige disiplin og kan oppdatere, videreutvikle og anvende kunnskapen.
- har inngående profesjonsfaglig kunnskap rettet mot 8.–13. trinn; herunder kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer, elevers læring og utvikling, samt kunnskap om samarbeid.
- har bred kunnskap om mangfold og ungdomskultur og om ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster.
- har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag.
- har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring, og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan formidle kunnskap om språk, litteratur og kultur på en pedagogisk og inkluderende måte.
- kan fungere som en god språklig rollemodell i klasserommet.
- kan orientere seg i relevant forskningslitteratur og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i sitt valgte fag 2.
- kan operasjonalisere læreplaner kritisk og selvstendig på grunnlag av disiplinfaglig innsikt i språkfaget og valgte fag 2.
- kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori.
- kan lede elever i et læringsfellesskap, tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, samt skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever.
- kan vurdere elevers læring og bidra til at alle elever reflekterer over egen læring og faglige utvikling.
- kan anvende relevante forskningsmetoder, bidra i og til utviklingsarbeid i skolen, samt gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning.
- kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan innhente, vurdere og sammenfatte kildemateriale og faglitteratur til bruk i beskrivelser og analyser av ulike sakskomplekser.
- kan formidle, diskutere og analysere profesjonsrelevante problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom både teoretisk og erfarings- og forskningsbasert kunnskap.
- kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og danning i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.
- kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever, kolleger og andre relevante aktører i skolen.
- kan opptre profesjonelt og kritisk, og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål.
- kan bruke digitale læringsressurser og verktøy på en kritisk og etisk forsvarlig måte.
- kan fornye og omstille seg både som lærer og fagperson, herunder videreutvikle egen kompetanse, bidra til nyskaping og til skolens faglige og organisatoriske utvikling