Studiets oppbygning

Lektorutdanning i realfag for trinn 8 – 13

Studiets oppbygning

Lektorutdanningen i realfag er et forskningsbasert og praksisnært profesjonsstudium som kvalifiserer for arbeid i ungdomsskole og videregående skole (trinn 8–13). Lektorstudiet gir solid fagkompetanse i to undervisningsfag og profesjonsfaglig kompetanse i pedagogikk og fagdidaktikk.

Detaljene i oppbygningen av masterstudiet avhenger av hvilke to undervisningsfag (fag 1 og fag 2) som velges. De to fagene studeres i ulikt omfang. I begge undervisningsfagene er utgangspunktet 60 studiepoeng som det stilles visse krav til, en såkalt 60-gruppe. Dette skal gi tilstrekkelig faglig bredde og dybde til å kunne undervise i faget, samt legge grunnlaget for en videre faglig fordypning.

Ved studiestart velger du en av disse fem fagkombinasjonene:

Du må velge hvilke to undervisningsfag du vil fordype deg i innen 1. september den høsten du starter på studiet. Du kan velge mellom følgende kombinasjoner:

Hvilket fag du skal fordype deg i velger du selv. Dette faget vil bli omtalt som fag 1, mens det andre faget vil bli omtalt som fag 2. Kravet til fag 2 er en 60-gruppe i faget. I fag 1 utfylles 60-gruppen opp til minst 82,5 studiepoeng.

I tillegg må du ta en selvvalgt profesjonsrelevant masteroppgave, masteremner og ytterligere valgbare emner i fag 1. Du må velge fordypning (fag 1) etter 1. studieår.

Studiet avsluttes med en masteroppgave i det realfaget du har fordypt deg i

Omfanget av masteroppgaven er på 30 studiepoeng. Den kan legges til siste semester eller spres over de to siste semestrene. Her kan det gjøres tilpassinger ut fra hvilke emner du ønsker å velge i niende og tiende semester.

Masteremnene skal velges i samråd med veileder, og minst 15 studiepoeng skal være på masternivå (3000-nivå eller høyere grads nivå). De resterende 15 studiepoengene kan være på 2000-nivå (videregående emner).

Emnene må være faglig relevante for masteroppgaven. Oppgaven kan være rent faglig eller fagdidaktisk. I den siste varianten kan du for eksempel forske på nye arbeidsmetoder i matematikk eller hvordan IKT kan inngå i undervisning i fysikk. Profesjonsrelevansen skal beskrives. Før innleveringsfristen for masteroppgaven skal det være en muntlig presentasjon av oppgaven. Presentasjonen vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Studieplan detaljer

Her kan du ta en kikk på obligatoriske og valgbare emner fordelt på år og semester.

Gå til studieplan