Studiets oppbygning - Lektorutdanning i realfag for trinn 8 – 13
Studiets oppbygning
Lektorutdanningen i realfag er et forskningsbasert og praksisnært profesjonsstudium som kvalifiserer for arbeid i ungdomsskole og videregående skole (trinn 8–13). Lektorstudiet gir solid fagkompetanse i to undervisningsfag og profesjonsfaglig kompetanse i pedagogikk og fagdidaktikk.
Detaljene i oppbygningen av masterstudiet avhenger av hvilke to undervisningsfag (fag 1 og fag 2) som velges. De to fagene studeres i ulikt omfang. I begge undervisningsfagene er utgangspunktet 60 studiepoeng som det stilles visse krav til, en såkalt 60-gruppe. Dette skal gi tilstrekkelig faglig bredde og dybde til å kunne undervise i faget, samt legge grunnlaget for en videre faglig fordypning.
Ved studiestart velger du en av disse fem fagkombinasjonene:
Du må velge hvilke to undervisningsfag du vil fordype deg i innen 15. september den høsten du starter på studiet. Du kan velge mellom følgende kombinasjoner:
- Matematikk og biologi
- Matematikk og fysikk
- Matematikk og informatikk
- Matematikk og kjemi
- Biologi og kjemi
Hvilket fag du skal fordype deg i velger du selv. Dette faget vil bli omtalt som fag 1, mens det andre faget vil bli omtalt som fag 2. Kravet til fag 2 er en 60-gruppe i faget. I fag 1 utfylles 60-gruppen opp til minst 82,5 studiepoeng.
I tillegg må du ta en selvvalgt profesjonsrelevant masteroppgave, masteremner og ytterligere valgbare emner i fag 1. Du må velge fordypning (fag 1) etter 1. studieår.
Praksisperiodene gir deg gradvis praksis i skolen
- PPU4611 Praksis 1: 10 dager observasjonspraksis
- PPU4612 Praksis 2: 15 dager observasjons- og «skyggelærer»-praksis, deltagelse i klasserommet. Gruppe- og parpraksis
- PPU4613 Praksis 3: 35 dager praksis likt fordelt på fag 1 og fag 2. Par- og individuell praksis
- PPU4614 Praksis 4: 40 dager bolkpraksis likt fordelt på fag 1 og fag 2
I løpet av de første fire årene tar du også profesjonsfagene
Profesjonsfaget består av 60 studiepoeng, fordelt på 30 studiepoeng pedagogikk og 30 studiepoeng fagdidaktikk (15 studiepoeng fagdidaktikk i fag 1 og 15 studiepoeng fagdidaktikk i fag 2).
Omfanget av praksisopplæringen er på 100 arbeidsdager og er fordelt over de fire første studieårene. Det er faglige krav til progresjonen for de to siste delene av praksis. Du finner mer om dette i Studieplanen under Studiets oppbygging.
I 5. eller 6. semester skal det gjennomføres en bacheloroppgave
Oppgaven skal inngå enten i fag 1 eller fag 2 og kan i omfang utgjøre et emne på 7,5 studiepoeng eller inngå som en del av et emne, for eksempel en laboratorierapport eller et prosjekt. En liste over emner som gir godkjent gjennomført bacheloroppgave er gitt nedenfor.
- BI1006 Dyrenes struktur og funksjon + BI1007 Plantenes struktur og funksjon
- IT 1901 Informatikk prosjektarbeid 1
- KJ2900 Bachelorprosjekt i kjemi
- TFY4185 Måleteknikk
- MA2010 Lærerutdanningsprosjektet i matematikk
- TMA4320 Introduksjon til vitenskapelige beregninger (fra kull 2021)
Studiet avsluttes med en masteroppgave i det realfaget du har fordypt deg i
Omfanget av masteroppgaven er på 30 studiepoeng. Den kan legges til siste semester eller spres over de to siste semestrene. Her kan det gjøres tilpassinger ut fra hvilke emner du ønsker å velge i niende og tiende semester.
Masteremnene skal velges i samråd med veileder, og minst 15 studiepoeng skal være på masternivå (3000-nivå eller høyere grads nivå). De resterende 15 studiepoengene kan være på 2000-nivå (videregående emner).
Emnene må være faglig relevante for masteroppgaven. Oppgaven kan være rent faglig eller fagdidaktisk. I den siste varianten kan du for eksempel forske på nye arbeidsmetoder i matematikk eller hvordan IKT kan inngå i undervisning i fysikk. Profesjonsrelevansen skal beskrives. Før innleveringsfristen for masteroppgaven skal det være en muntlig presentasjon av oppgaven. Presentasjonen vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Studieplan detaljer
Her kan du ta en kikk på obligatoriske og valgbare emner fordelt på år og semester.
Gå til studieplan