Erfaringsbasert masterprogram i logopedi
Hva lærer du?
Logopedien bygger på tverrfaglig kunnskap fra språkvitenskap og språklig kommunikasjon, pedagogikk, psykologi og medisin. NTNUs logopedutdanning har sitt faglige utgangspunkt i språk- og kommunikasjonsstudier ved Det humanistiske fakultet (HF), i samarbeid med de pedagogiske, psykologiske og medisinske fagfeltene ved NTNU, samt med eksterne logopeder og fagpersoner.
Med en mastergrad i logopedi, vil du være i stand til å vurdere, behandle og forebygge vansker og lidelser knyttet til språk, tale, kommunikasjon og svelging.
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert og evidensbasert kunnskap om normal språkutvikling, og om vansker med kommunikasjon, språk, tale, stemmeproduksjon og svelgfunksjon, hos barn, unge og voksne.
- har avansert og evidensbasert kunnskap om årsaker til, konsekvenser av, og behandlings-/opplæringsmetoder for vansker med kommunikasjon, språk, tale, stemmeproduksjon og svelgfunksjon.
- har inngående kunnskap om språkvitenskapelig teori og metode, vitenskapsteori og forskningsmetode.
- har inngående kunnskap om logopedisk praksis og virke, om forskning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og forstår logopediens egenart og plass i samfunnet.
- har avansert kunnskap om kommunikasjon og kan reflektere om etiske holdepunkter knyttet til rådgivning.
- kan reflektere om logopedens rolle i relasjon til andre kunnskapsområder og i tverrfaglig samarbeid.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan kartlegge, vurdere og behandle ved vansker med kommunikasjon, språk, tale, stemmeproduksjon og svelgfunksjon, selvstendig og i samarbeid med pasienten/klienten/brukeren.
- kan planlegge, gjennomføre og begrunne relevante logopediske tiltak for vansker med kommunikasjon, språk, tale, stemmeproduksjon og svelgfunksjon, og kan evaluere resultatene av disse.
- kan initiere og medvirke til tidlig innsats og forebyggende helse- og opplæringstjenester innen det logopediske fagfeltet og yrkeslivet.
- kan strukturere og forme faglige resonnement, basert på kritisk bruk av informasjonskilder.
- kan kritisk vurdere og anvende relevante metoder i gjennomføringen av et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning, i form av en masteroppgave med logopedisk relevant problemstilling.
- kan kommunisere og samarbeide godt med barn, unge, og voksne, samt foresatte, pårørende og andre fagpersoner på tvers av profesjoner.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger som logopedarbeid innebærer.
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker det logopediske fagområdets uttrykksformer på en nyansert måte.
- kan bruke erfaringer, kreativitet og utforskende arbeidsmåter i tilegnelse av ny kunnskap.
- kan kommunisere godt om logopedfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.
- kan bidra til logopedfaglig utvikling gjennom å anvende tilegnete kunnskaper og ferdigheter i forsknings- og utviklingsarbeid.
- har kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og arbeid, og om akademisk framstilling.
- kan bruke digitale læringsressurser og verktøy på en kritisk og etisk forsvarlig måte.
- forstår relevansen av å etterstrebe ytterligere kunnskap og til fortløpende å utvikle sin logopediske kompetanse.