Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag for trinn 8 − 13
Hva lærer du?
Foto: Elin Iversen/NTNU
Bedre praksis gjennom teoretisk forståelse og refleksjon
Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag er et studieprogram som kombinerer lærerutdanning med faglig fordypning i kroppsøving og idrett. Programmet gir undervisningskompetanse i kroppsøving, idrettsfag og ett annet undervisningsfag, som man kan velge relativt fritt. Utdanningen fører fram til en mastergrad i kroppsøving og idrettsfag, og lektorkompetanse. Utdanningen gir både faglig fordypning i kroppsøving og idrettsfag og pedagogisk kompetanse. Dette gjør studentene godt forberedt til en spennende og variert arbeidshverdag.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
har kroppsøvings- og idrettslig fagkompetanse på høyt nivå, og kan anvende den til å gjennomføre god undervisning i kroppsøving og idrettsfag
har god teoretiske og metodiske kunnskaper i fagfeltet, og kan anvende denne kunnskapen til kritisk lesing av faglitteratur og til utvikling og evaluering av egen undervisningspraksis
har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål innen fagområdet kroppsøving og idrettsfag
har inngående profesjonsfaglig kunnskap rettet mot 8.-13. trinn; herunder kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer, elevers læring og -utvikling, samt kunnskap om samarbeid
har bred kunnskap om mangfold og ungdomskultur og om ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
har bred kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen, knyttet til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
har kunnskap om organisasjoner og organisasjonsutvikling innen skole og idrettsorganisasjoner
har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring, og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
har bred kunnskap om sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen fagområdet for sitt valgte fag 2
Ferdigheter
kan gjennomføre kritiske og reflekterte analyser av studier innen idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag
kan utvikle forskbare problemstillinger innenfor idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag, med bakgrunn i teori og nasjonale og internasjonale studier
kan gjennomføre empiriske og teoretiske analyser av relevante problemstillinger i idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag
kan anvende vitenskapelig forståelser og arbeidsmåter i undervisningen i kroppsøving og idrettsfag
kan gjennomføre praktisk undervisning i kroppsøving og idrettsfag i samsvar med gjeldende læreplanverk, med fokus på elevenes helse, aktivitetsglede og refleksjon
kan anvende digitale og andre verktøy i undervisningen slik at elevene i kroppsøving og idrettsfag blir faglig interessert og reflektert
kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning som inkluderer refleksjon rundt didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
kan lede elever i et læringsfellesskap, tilpasse undervisningen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, samt skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
kan vurdere elevers læring og bidra til at alle elever reflekterer over egen læring og faglige utvikling
kan anvende relevante forskningsmetoder, bidra i og til utviklingsarbeid i skolen, samt gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning
kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
kan orientere seg i sentrale temaer, begreper, teorier og metoder innen sitt valgte fag 2
Generell kompetanse
kan bidra til nyskaping og utvikling innenfor idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag, og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid
kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til idrettsvitenskap, samt kroppsøving og idrettsfag
kan formidle, diskutere og analysere profesjonsrelevante problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom både teoretisk og erfarings- og forskningsbasert kunnskap
kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen som en inkluderende institusjon for læring og danning i et demokratisk og flerkulturelt samfunn
kan bygge relasjoner og samarbeid med alle elever, kolleger og andre relevante aktører i skolen
kan opptre profesjonelt og kritisk, og selvstendig reflektere over og diskutere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
kan gjennomføre variert undervisning, formidle sentralt fagstoff og legge til rette for dybdelæring i sitt valgte fag 2
kan fornye og omstille seg både som lærer og fagperson, herunder videreutvikle egen kompetanse, bidra til nyskaping og til skolens faglige og organisatoriske utvikling