Læringsutbytte – psykologi – læring – hjerne, atferd, omgivelser – masterprogram – 2-årig – Trondheim
MENY
Les mer om de to studieretningene innen Master i psykologi
Les mer om de to studieretningene innen Master i psykologi
Psykologi – studieretning læring – hjerne, atferd, omgivelser
Masterprogram, 2-årig, Trondheim
Psykologi – studieretning læring – hjerne, atferd, omgivelser
– Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
En student som har fullført master i psykologi, studieretning læring- - hjerne, atferd, omgivelser forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- ha kunnskap om generelle prinsipper som kan ligge til grunn for læring og utvikling av ferdigheter og atferd i et livsløp
- ha avansert kunnskap om læring knyttet til hjernens fungering, atferd og betydningen av omgivelser både teoretisk og anvendt
- ha utviklet en inngående teoretisk forståelse for og praktisk erfaring med relevante vitenskapelige forskningsmetoder
- ha opparbeidet et kunnskapsnivå som muliggjør analyse, refleksjon og fortolkning
Ferdigheter
- kunne gjøre inngående rede for biologisk, kognitiv, sosial- og utviklingspsykologisk tilnærming til lærings- og utviklingsprosesser
- kunne selvstendig analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger knyttet til det aktuelle fagfeltet
- kunne gjøre grundig rede for svakheter og styrker ved den spesifikke metode som anvendes
- kunne velge, og ta i bruk relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse
- kunne gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kunne formidle fagkunnskap muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
- ha et genuint psykologisk perspektiv på læringsprosessen, det vil si et individfokusert perspektiv. Dette omfatter utvikling og endring på ulike nivåer, inkludert nervesystem, atferd og omgivelser
- ha bred kunnskap om teori og forskning innen fagområdet
- ha høy grad av innsikt i forskningsmetoder (kvantitative og kvalitative) innenfor fagfeltet
- ha kunnskap i vitenskapsteori og forskningsmetode, slik at kandidaten kritisk kan vurdere kvalitativ og kvantitativ forskning innenfor fagfeltet
- kunne analysere og fortolke faglige og forskningsetiske problemstillinger
- kunne bidra til prosesser som leder til nyskapning i samfunnet
- kunne vise en kritisk tilnærming til gjeldende kunnskap og praksis innen det psykologiske fagfeltet
- kunne anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på området for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter knyttet til læring med ulike psykologiske perspektiv
- kunne analysere faglige problemstillinger og konkludere innen det relevante området
- kunne formidle kunnskap muntlig og skriftlig, dvs. presentere spesifikk informasjon både for spesialister og allmennheten