Læringsutbytte – Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning – masterprogram – 2-årig – Trondheim
MENY
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning
Masterprogram 2-årig, Trondheim
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning lærerprofesjon, utviklingsarbeid og veiledning
– Læringsutbytte
En student som har fullført programmet forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om relevante spørsmål innen fag- eller yrkesdidaktikk
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor det relevante fagområdet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og forholde seg kritisk til fagstoff og informasjonskilder på det relevante fagområdet
- kan planlegge, gjennomføre og formidle et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med god vitenskapelig og forskningsetisk praksis
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til nytenkning og utvikling på sitt fagområde innenfor skole- og utdanningsfeltet.
Spesielt for studieretningen lærerprofesjon, veiledning og skoleutvikling
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- samfunnsmessige forutsetninger for livet omkring skolen
- allmenn pedagogikk, didaktikk, læring og sosialisering
- lærerens profesjonelle yrkesutøvelse, dens grunnlag og historiske utvikling
- vitenskapsteori og vitenskapelig forskning
- utviklingsarbeid
Ferdigheter
Kandidaten kan
- tilegne seg, bearbeide og presentere forskningsbaserte og teoretiske tekster
- planlegge, gjennomføre, analysere og formidle egen forskning
- analysere pedagogisk virksomhet og se muligheter for endring og utvikling
- veilede kolleger i utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Kandidaten har generell kompetanse i
- forskning
- forsknings- og utviklingsarbeid (FoU)
- hvordan kollegabasert veiledning bidrar til utvikling av læreres profesjonelle kompetanse
- pedagogisk utviklingsarbeid som kan sikre autonomi i yrkesutøvelsen