Læringsutbytte – Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – kunstfag – masterprogram – 2-årig – Trondheim
MENY
Master i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon - lagt ned
Dette studieprogrammet har ikke lenger opptak.
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning kunstfag
Masterprogram 2-årig, Trondheim
Fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning kunstfag
– Læringsutbytte
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om relevante spørsmål innen fag- eller yrkesdidaktikk med retning på kunstfag
- har avansert kunnskap om teori knyttet til kunnskaps- og læringssyn innenfor kunstfagdidaktikk
- har inngående kunnskap om dramaturgisk tenkning, planlegging og gjennomføring i didaktisk kontekst
- har avansert kunnskap om improvisasjon og deltagende kunst
- har avansert og kritisk endringsorientert kunnskap om kunst og sosial endring
- har kompetanse i kritisk tenkning og artikulasjon rundt kunst, språk og profesjonalitet
- har avansert kunnskap om ulike metodologiske tilnærminger til kunstfagdidaktisk forskning, som praksisledet forskning, kunstledet forskning, A/R/Tografi, kunstnerisk forskning og formende forskning.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til fagstoff og informasjonskilder på det relevante fagområdet
- kan planlegge, gjennomføre og formidle et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med god vitenskapelig og forskningsetisk praksis
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor et bredt kunstfagdidaktisk felt
- har inngående forsknings- og utviklingskompetanse om et valgt felt innenfor kunstfagdidaktikk
- har avanserte ferdigheter i å igangsette, veilede og reflektere rundt skapende og estetiske læringsprosesser
- har inngående ferdigheter i å argumentere, skrive og formidle på vitenskapelige måter innenfor kunstfagdidaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til nytenkning og utvikling på sitt fagområde innenfor skole-, kulturskole- og utdanningsfeltet, samt på det frie kunstfeltet
- har generell kompetanse i å utvikle, endre, argumentere for og styrke kunstfagdidaktisk arbeid i kunnskaps- eller kunstinstitusjoner og samfunn, lokalt eller nasjonalt, gjennom praktisk gjennomføring av for eksempel kunstneriske prosjekter, formidlingsprosjekter, forsknings- og utviklingsprosjekter, dokumentasjon, samt muntlig og skriftlig argumentasjon på vitenskapelig nivå