Hva lærer du?

Kunsthistorie - masterstudium

Hva lærer du?

Førsteamanuensis Margrete Stang underviser forran en gruppe studenter i Nidarosdomen. Foto.
Foto: Torstein Olav Eriksen

Om masterstudiet

Vårt kunsthistoriske masterprogram gir mulighet til fordypning i et egenvalgt kunsthistorisk tema gjennom masteroppgaven. Noen studenter bygger videre på kunnskap og funn i BA oppgaven, mens andre finner tema og utvikler nye interesser i løpet av MA programmet. Studentene står fritt til å velge tema innenfor seksjonens fagkompetanse, og de utformer oppgavens problemstilling i samarbeid med veilederen sin. Masterstudiet i kunsthistorie innebærer selvstendig arbeid som krever stor grad av egeninnsats fra studentene.

Som forberedelse til skriving av masteroppgaven, får studentene en gjennomgang av fagets anvendte teorier og metoder, innsamling av kildemateriale, innføring i kritisk vurdering av ulike typer kilder, kunsthistoriens historie, samt øvelser i muntlig og skriftlig formidling av faget. Du vil altså gjennomføre eksamen i kunsthistoriske emner, mens emner fra andre fagtradisjoner vil gi deg tverrfaglig kompetanse.

Gjennom masteroppgaven skal du som student vise evne til selvstendig, vitenskapelig behandling av problemstillinger knyttet til det kunsthistoriske materialet. Dette kan omfatte kunstverker av ulik art, forskningslitteratur og kildemateriale. Alle våre studenter får personlig veiledning underveis. 

Vurderer du å studere kunsthistorie? Les dette først!

Hvordan lykkes med faget kunsthistorie? 


Fordypning

På vårsemesteret kan du fordype deg i emner om nyere og eldre europeisk kunst, som undervises vekselsvis. Våren 2024 vil Margrete Syrstad Andås undervise om Nidarosdomen. 

Våren 2023 underviste Margrethe Stang om Jerusalem som visjon og fiksjon i 1000 år. Her leste vi tekster om hvordan ideer om byen Jerusalem har manifestert seg i hovedsakelig skandinavisk bildekunst og arkitektur fra middelalderen til 1900-tallet. Tekstene handlet om malerier inspirert av korstog, om ulike middelalderkirker modellert på gravkirken i Jerusalem, Trondheims barokke byplan, 1700-talls kartografi, «bibelsk realisme» i 1800-talls altertavler og billedvevene Gerhard Munthe designet med temaer fra sagaen om Sigurd Jorsalfar. Kurset startet med en introduksjonsforelesning om Jerusalems historie frem til middelalderen, deretter som et tekstseminar med diskusjoner. 

Våren 2025 planlegger Anna Ulrikke Andersen et emne om vinduer i kunst, arkitektur og film fra 1800 til samtid. Tidligere har vi undervist i emner om avantgardiske strategier, utstilling i kontekst, kunst på 1970 tallet, feministisk kunst og Urnes Stavkirke.