Studiets oppbygning
Informatikk
Informatikk
mit_oppbygging_intro
På master søker du opptak til en studieretningen.
Du og din veileder setter opp en studieplan tilpasset deg og dine interesser.
Studieretninger
Studieretninger
Databaser og søk
Fokus på teorier, metoder og teknologi for administrering av informasjon og kunnskap: Strukturering, lagring og organisering av dokumentlignende informasjon, digitale bibliotek, kunnskapsforvaltning, informasjonsgjenfinning og multimedia.
Kunstig intelligens
Fokus på hvordan gjøre datamaskiner mer intelligente og hvordan bruke IT til støtte i læring: Kunnskapsbaserte metoder, evolusjonære metoder, intelligente brukergrensesnitt, bildeforståelse og nettbasert læring.
Programvaresystemer
Fokus på tverrfaglige studier av IT i bruk: IT og organisasjonsutvikling, design av brukergrensesnitt, multimedia og læreprogrammer, systemutvikling og kvalitetssikring.
Interaksjonsdesign, spill- og læringsteknologi
Utvikling av interaktive grafiske systemer som kan være alt fra simulatorer til rene underholdningsspill. Fokus på programmering av 2D og 3D grafikk, samt utvikling av programvare og programvarearkitektur. Masteroppgaver innen studieretningen vil være knyttet til ett eller flere av følgende tema: grafikk/visualisering, programvarearkitektur og systemutvikling, datamaskiner (lavnivå programmering, lavnivå konstruksjon og parallell programmering) og kunstig intelligens.
Informasjonens gyldighet_MIT
Informasjonens gyldighet
Tabellene under gjelder for studieåret 2018/2019. Det kan komme endringer i studieplanene i senere studieår.
For detaljert plan se studieplan for informatikk – masterstudium.
1 år
1 år
Emnekode | Emnenavn | SP |
---|---|---|
– | Valgbart emne / obligatorisk emne* | 7,5 |
– | Obligatorisk emne* | 7,5 |
– | Valgbart emne* | 7,5 |
– | Valgbart emne* | 7,5 |
*Emne/Emnevalg er avhengig av studieretning og ønsket masteroppgave; Databaser og søk, Interaksjonsdesign, spill- og læringsteknologi, Kunstig intelligens, Programvaresystemer.
Emnekode | Emnenavn | SP |
---|---|---|
IT3010 | Metoder for forskningsbasert innovasjon i IT | 7,5 |
– | Eksperter i team | 7,5 |
– | Obligatorisk emne* | 7,5 |
– | Valgbart emne* | 7,5 |
*Emne/Emnevalg er avhengig av studieretning og ønsket masteroppgave; Databaser og søk, Interaksjonsdesign, spill- og læringsteknologi, Kunstig intelligens, Programvaresystemer.
2. år
2. år
Emnekode | Emnenavn | SP |
---|---|---|
– | Masteroppgave i informatikk – del 1 av 2* | 30 |
*Arbeidet med masteroppgaven går over to semester.
Emnekode | Emnenavn | SP |
---|---|---|
– | Masteroppgave i informatikk – del 2 av 2* | 30 |
*Arbeidet med masteroppgaven går over to semester.