Hovedprofiler - Studiets oppbygning - Marin teknikk - Masterprogram (Sivilingeniør) - 2-årig - Trondheim
Hovedprofiler
Hovedprofiler
Marin teknikk
Marin konstruksjonsteknikk
Hovedprofilen innebærer en grundig innføring i beregning av marine konstruksjoner som for eksempel skip eller plattformer. Man analyserer lastene som virker på konstruksjonene for å bestemme hvilken virkning dette vil ha i form av bevegelser, deformasjoner og slitasje på konstruksjonen. Dette er viktig for å sikre at konstruksjonen fungerer som tiltenkt, og at sikkerheten er ivaretatt.
Uteksaminerte studenter fra denne hovedprofilen kan for eksempel last- og styrkeberegninger, utforming og dimensjonering av nye konstruksjonskonsept. Planlegging og gjennomføring av komplekse marine operasjoner er også aktuelle oppgaver.
Hovedprofilansvarlig: Bernt Johan Leira
Marin kybernetikk
Denne hovedprofilen tar for seg automatisk styring (regulering) av marine systemer. For å gjøre dette trenger vi å beskrive systemene gjennom en matematisk modell som inneholder både skipets bevegelser og kreftene som kommer fra miljøet rundt, som vind, bølger og strøm.
Aktuelle arbeidsoppgaver er å lage kontrollsystemer som kan anvendes til for eksempel autonome skip, dynamisk posisjonering (DP) eller bevegelsesdemping i hurtigbåter. Marin kybernetikk gir også kompetanse innenfor programmering, og mange tidligere studenter jobber med digitalisering av den maritime næringen.
Hovedprofilansvarlig: Asgeir Johan Sørensen
Marin hydrodynamikk
Hydrodynamikk er læren om væskers bevegelse, og hovedprofilen skal gi kunnskap om hva som skjer når skip og andre konstruksjoner oppholder seg og beveger seg i vann.
Du lærer å analysere strømningen rundt for eksempel skip, vindmøller og havbruksanlegg. Dette kan brukes til å beregne bevegelser og krefter som virker fra vannet på konstruksjonen. Hovedprofilen gir også innsikt i virkemåten og prinsippene bak propeller, foiler og ror.
En sivilingeniør med spesialisering innenfor hydrodynamikk kan for eksempel jobbe med å designe skip med minst mulig motstand eller dimensjonering av offshore konstruksjoner som vindmøller eller plattformer.
Hovedprofilansvarlig: David Kristiansen
Marint maskineri
Det er innen marint maskineri det største bidraget til det grønne skifte til havs er forventet å komme: Nå skjer det store endringer i teknologi og løsninger for produksjon av kraft og energi for fremdrift og operasjon av farkoster og utstyr i marine anvendelser.
Endringene drives frem av stadig økte krav til miljø- og klimatilpasninger i et bærekraftperspektiv. Løsninger som har vært enerådende over lang tid må nå enten tilpasses eller fases ut. Kompetanse for å gjennomføre disse endringene er sterkt etterspurt.
I hovedprofilen marint maskineri lærer du å bygge, analysere og optimere sammensatte tekniske systemer bestående av helt ny og delvis uprøvd teknologi. Nye konsepter basert på nullutslipps-fuels så som hydrogen og ammoniakk er i hurtig utvikling og fuelceller, batterier og elektrifisering samt hybridisering er nå i ferd med å bli den nye standarden. Til sammen – marint maskineri har noe for deg uansett hvilken interesse du har.
Hovedprofilansvarlig: Eilif Pedersen
Marin prosjektering og logistikk
Marine prosjekter er ofte store og komplekse, og krever derfor god styring. Prosjekter kan være for eksempel skip, havbruksanlegg eller undervannssystemer.
Hovedprofilen gir innblikk i de forskjellige tekniske, økonomiske og miljømessige aspektene i et prosjekt. Et viktig tema er optimering, som er matematiske metoder for å sikre et best mulig resultat.
Deg som har fullført denne hovedprofilen kan for eksempel jobbe med design av nye skip, på et verft med oppfølging av byggingen av en konstruksjon eller innen shippingvirksomhet.
Hovedprofilansvarlig: Stein Ove Erikstad