Hva kan jeg bli? - Bærekrafts-, arbeidsmiljø- og sikkerhetsledelse - masterstudium
Hva kan du bli?
Du blir attraktiv innen mange næringer: bygg og anlegg, transport og samferdsel, olje og energi, konsulentvirksomhet og annen tjenesteyting, offentlig forvaltning og direktorater. Det er en utdanning mange arbeidsgivere ønsker å rekruttere fra og de fleste studenter har jobb før de leverer masteroppgaven sin.
Tidligere studenter fra masterprogrammet jobber blant annet med:
- Petroleum
- Bygg/anlegg
- Industri
- Havbruk
- Transport/samferdsel
- Myndigheter
- Konsulent/rådgiving
- Forskning og undervisning
Studentintervju
Navn: Vilde Kverneland
Stilling og arbeidsgiver: Graduate-stilling som HSE Associate innen gransking og læring, Aker BP
Hva gjør du i arbeidshverdagen din?
Med en mastergrad i BAS (tidligere master i HMS), opplevde jeg å være ettertraktet i arbeidsmarkedet. I bunn har jeg en bachelor i biologi, og med denne mastergraden på toppen ga det meg et stort rom for å søke blant ulike stillinger og innen flere sektorer. Jeg endte opp med å takke ja til en Graduate-stilling som HSE Associate innen gransking og læring i Aker BP, hvor jeg startet i august i fjor. Dette er en avgjørelse jeg er veldig fornøyd med, da det er givende å jobbe i et selskap hvor HMS blir tatt på alvor i alle deler av virksomhetens aktiviteter
Arbeidshverdagen min er veldig varierende og som Graduate får jeg muligheten til å ta del i ulike arbeidsoppgaver for å kunne styrke min HMS-kompetanse, spesielt innen sikkerhet og miljø/bærekraft. I rollen som HSE Associate jobber jeg blant annet med granskinger på ulike nivåer, analyser av skader og uønskede hendelser, utvikling og forbedring av beste praksis/styringssystem i virksomheten. I forbindelse med en gransking av en hendelse, fikk jeg mulighet til å dra ut offshore for åstedsbefaring på en av våre plattformer og utføre intervjurunder med offshore-personell, som var veldig spennende og lærerikt. Formidle læring etter hendelser med mål om å få til varig endring har jeg også fått arbeidet med, blant annet ved å presentere direkte/bakenforliggende årsaker og komme med anbefalinger/forslag til risikoreduserende tiltak internt i selskapet.
Jeg jobber deltid for klima og ytre miljø-avdelingen, hvor jeg har hatt delansvar for klimarapportering av selskapets indirekte utslipp (Scope 3-utslipp) til bærekraftsrapporten, samt få en oversikt over muligheter/planer for utslippsreduksjon. Dette har bidratt til å bedre forstå verdikjeden til selskapet og hvor de største indirekte utslippene til selskapet kommer fra.
Hvorfor var studiet bra for det arbeidet du gjør?
Jeg har i løpet av studie opparbeidet meg relevant kompetanse for hvorfor systematisk HMS-arbeid og en grunnleggende HMS- forståelse er viktig for virksomheter. Kombinasjonen av fag man har i løpet av masteren har gitt meg en forståelse for sammenhengen mellom virksomhetsstyring og arbeidsmiljø, sikkerhet, miljø og bærekraft, som bidrar til en lønnsom virksomhet. Blant annet har fagene metoder og verktøy i sikkerhetsstyring, sikkerhetsledelse og risikoanalyse bidratt med kunnskap om ulike sikkerhetsteorier, verktøy og metoder, som har vært nyttig for ulike arbeidsoppgaver jeg har hatt til nå.
Hvorfor vil du anbefale studiet til nye studenter?
Jeg anbefaler master i BAS av flere grunner, men først og fremst fordi du vil etter endt studie ha flere ben å stå på og være ettertraktet på arbeidsmarkedet innen flere sektorer. Engasjerte og dyktige faglærere i kombinasjon med små klasser gjør at du får stort læringsutbytte og mulighet for å få god veiledning/rådgivning gjennom hele studieløpet. I flere av fagene skriver man semesteroppgaver i grupper, som er med på å styrke det sosiale miljøet og muligheten til å lære av hverandre, som er verdifullt ettersom studentene som regel har veldig ulike bachelorutdanninger/erfaringer.
Det at man har relativt små klasser bidrar også til et godt og trygt sosialt miljø både på og utenfor universitet. Masterstudiets egne linjeforening bidrar positivt til dette miljøet ved å planlegge ulike aktiviteter og arrangementer som fadderuke, hytteturer, studietur, fester, julebord med mer.
Noe som også er verdt å nevne er at 2. året på studie får man muligheten til å ta et fag innen beredskap på Svalbard som går over 5 uker. Dette var et veldig spennende og lærerikt opphold.
Navn: Helene Irgens Hov
Stilling og arbeidsgiver: Rådgiver bærekraft, Norske tog AS
Hva gjør du i arbeidshverdagen din?
Jeg er rådgiver innen bærekraft for Norske tog. Jeg koordinerer utarbeidelse og implementering av bærekraftsstrategi og struktur innen bærekraftsrapportering, deltar i vårt arbeid med åpenhetsloven, i arbeid med grønn finans samt gir teknisk input knyttet til togene. Virker utover dette som en sparringspartner, utarbeider analyser, arbeider med miljøkrav og er en pådriver innen bærekraft i organisasjonen.
Jeg har i min forrige stilling som rådgiver bygget fagkompetanse innen miljø- og bærekraftsledelse, klimagassberegninger, LCA, forurensning, risikovurderinger, biomangfold, miljø- og bærekraftskrav i anskaffelser, sirkulær økonomi, sosial dumping og arbeidsforhold. Jeg har vært fagspesialist- og prosjektleder innen tverrfaglige teams som jobber innen bærekraft. Jeg har utført Miljøfyrtårn-og klimagassrapportering.
Hvorfor var studiet bra for det arbeidet du gjør?
Fra studiet mitt bruker jeg blant annet bærekrafts- og kvalitetsledelse, arbeidsmiljøledelse, kompetanse innen revisjon og risikoanalyse.. Fag innen biologi har vært nyttig for arbeid med naturmangfold. I studiet valgte jeg også LCA og fag innen forurensning. Kompetanse innen klimagassberegninger og LCA er ettertraktet i selskaper, siden alle forventes eller «dyttes» til å bidra til kutt i klimagassutslipp.
Det er generelt forventet behov for et stort løft innen bærekraft for selskaper fremover. Bærekraftsarbeid fokuserer bredere nå, med mer fokus på økonomi/styring og sosiale forhold. For sistnevnte bidrar det med kompetanse innen arbeidsmiljølovverk, selv om dette ikke dekker alt innenfor det sosiale aspektet.
Studiet gir et rammeverk som ulik spisskompetanse kan innlemmes i eller videreutvikles fra. Det er ofte ganske konkret og matnyttig for arbeidslivet, dette gjelder spesielt delene av studiet som går direkte på HMS-ledelse og styring. Samtidig gir det rom for analytisk og teoretisk fordypning og mulighet til å spesialisere seg mer innen enkelte fag eller type teknologi. Jeg skrev for eksempel masteroppgave for Bane NOR. Studiet gjør deg attraktiv for flere bransjer.
Faglærere gir ofte konkrete case fra arbeidslivet, og det er stor takhøyde og kort avstand til ansatte for å diskutere. Utover det gir mindre klasser med variert bakgrunn et trygt og godt studiemiljø man fort kommer inn i, med mange hyggelige aktiviteter.
Navn: Elias Bergquist-Langlo
Stilling: Rådgiver undersøkelse og analyse i Bane NOR
Hva gjør du i arbeidshverdagen din?
Jeg jobber som rådgiver innenfor ulykkesgranskning og analyse for Bane NOR, og er en del av konsernets undersøkelsesorgan for de alvorligste hendelsene. I tillegg til dette så er jeg en av de fagansvarlige for undersøkelser og læring etter uønskede hendelser, der man sørger for metoder, maler, oversikt og kontroll av hendelser som forekommer på jernbanen, både innenfor togfremføring og i større utbyggingsprosjekt. I enheten min så jobber vi også med utarbeidelse av trend- og temarapporter som sikrer at man sammenstiller og formidler kunnskap om hendelser som har inntruffet, samt fremtidige problemstillinger organisasjonen kan møte.
Hvorfor var studiet bra for det arbeidet du gjør?
Gjennom studiet har jeg fått et godt innblikk i den teoretiske del som omhandler ulykkes-teori og modeller, samt hvordan barrieretenkning og mekanismer for organisatoriske læring av uønskede hendelser fungerer. Dette har gitt meg et godt utgangspunkt i å forstå hvordan det teoretiske grunnlaget for ulike metoder og verktøy for identifisering, analyse og vurdering av ulykkesrisiko og risikoreduserende tiltak kan anvendes. I undersøkelsesprosesser får jeg stor nytte av dette, da jeg kan anvende teoretiske modeller og perspektiver for å presentere og opparbeide en bred forståelse av et hendelsesforløp, herunder direkte og bakenforliggende årsaker. I tillegg har studiet gitt fått introduksjon til ulike intervjuteknikker som jeg kan anvende i intervjuer som gjennomføres ifb. en hendelse.
Hvorfor vil du anbefale studiet til nye studenter?
En mastergrad i BAS har mange fordeler, spesielt når det gjelder økt jobbmulighet og bredere karrieremuligheter. Engasjerte og dyktige faglærere underviser i små klasser, noe som gir mulighet for tett oppfølging og god veiledning gjennom hele studieløpet. Mange av fagene involverer også gruppearbeid, som bidrar til å styrke det sosiale miljøet og gir studentene muligheten til å lære av hverandre, selv om de kommer fra ulike fagbakgrunner
Siden studiet tar inn et begrenset antall studenter hvert år, så får man et veldig sammensveiset miljø. BAS har også en linjeforening som er flink til å planlegge ulike sosiale arrangementer og aktiviteter som fadderuke, studieturer, fester og julebord. Dette bidrar til å skape et godt og trygt sosialt miljø både på og utenfor universitetet, og gjør at studentene kan bygge viktige relasjoner og nettverk
Navn: Alexander Wessel Lind
Stilling: HMS-rådgiver i Skanska Bygg, avdeling Oslo Næring.
Hva gjør du i arbeidshverdagen din?
Arbeidshverdagen er veldig variert og innholdsrik. I all hovedsak følger jeg opp HMS-arbeidet som foregår i produksjonen på prosjektet. Det innebærer alt fra å rådføre prosjektledelsen innenfor problemstillinger innen HMS, ned til selve utførelsen av arbeidet av fagarbeiderne. I tillegg har jeg et tett samarbeid med byggherre på forskjellige områder.
Det utføres også en rekke administrative oppgaver som blant annet inkluderer; å bistå prosjektet med å tilpasse og vedlikeholde Skanska sitt styringssystem for HMS, gjennomføre lønn- og arbeidsvilkårskontroller, kartlegge risiko, gjennomføring av risikovurderinger, SJA, avviksbehandling, vernerunder, adgangskontroll, utforming av beredskapsplaner, oppfølging av hendelser (herunder også granskninger), mm.
Hvorfor var studiet bra for det arbeidet du gjør?
Studiet gir en god forståelse av det systematiske HMS-arbeidet som utføres og legger til rette for at vi får en større forståelse ifm. lovverk, prosedyrer, regler, hvordan behandle indikatorer og hvordan forskjellige faktorer henger sammen. Studiet gir et godt teoretisk grunnlag med knagger som vi kan henge erfaring på. Det blir som en tilnærming som går ovenfra og nedover. Grunnlaget dekker deriblant sikkerhetsledelse, bærekraft og verdiskapning, som alle er kjerneverdier i skanska.
Studiet reflekterer og tar opp problemstillinger fra arbeidsdagen eller hendelser som hjelper oss å tenke kritisk og reflektere rundt det som ikke er svart og hvit. Koblingen mellom det teoretiske grunnlaget sammen med den praktiske erfaringen til fagarbeiderne gir gode diskusjoner, effektiv produksjon og god sikkerhet.
Hvorfor vil du anbefale studiet til nye studenter?
Vi trenger folk med spisskompetanse innen HMS som kan være med å sette standarden for hvordan HMS-arbeidet skal utføres i tiden fremover. Studiet gir en bred forståelse av hva dette vil si og hva det innebærer på et mer systematisk plan. Det er også en rekke valgfag som studentene kan velge og fordype seg i og tilpasse for å gjør seg attraktive i arbeidsmarkedet.
Evt. annet du vil framheve (f.eks. fikk jobb tidlige, sosialt miljø, engasjerte og dyktige faglærer..) En god gulrot er at bedrifter søker etter studenter med spisskompetanse innen HMS og jeg opplever at vi var godt ettertraktet ute på jobbmarkedet. Flere får jobbtilbud tidlig som hjelper mye. Jeg liker også at antall studenter i studiet ikke er så mange. Vi har et godt klassemiljø både innenfor og utenfor skolen. Det at klassen ikke er så stor gjør det også lettere for å ha et tettere samarbeid med faglærerne.
HMS er lett å engasjere seg i. Et bilde eller en videosnutt av en ulykke kan sette i gang en rekke tankeprosesser siden det blir virkelighetsnært. Faglærerne er flinke til å engasjere studentene ved å vise hvordan vi kan koble tankeprosessene opp mot teori.